1 op de 100, wat gaat er toch mis met een financieringsaanvraag?

Wie veel reist, kan veel verhalen! Wie veel leest, kan nog veel meer schrijven!

Deze week werd ik door het lezen van de inhoud van een 2 tal mails, herinnert aan het feit dat, hoeveel financierinsaanvragen uiteindelijk toch stranden! Vandaar deze blog. En er is al zoveel geschreven over een financieringsaanvraag, zul je denken! Ja veel onzin, over hoelang je pitch mag zijn, of dat alles ook beslist wordt in 1 minuut. 

In een jaar (en) overzicht van het crowdfundingplatform Geldvoorelkaar, zag ik dat van de 13831 aanvragen, vanaf de start er 930 gepubliceerd zijn! Volgens mij is dat ongeveer 7%! In een andere mail werd ik verwezen naar een onderzoek van Sand Hill Road Econometrics, Cambridge Ventures Associates Index. En hoewel het laatste onderzoek enigzins gedateerd is, getuigen de cijfers van Geldvoorelkaar, dat het er allemaal niet veel beter op geworden is!

Maar waarom dan zo weinig?

Wanneer je een (startende) Ondernemer, een project-ontwikkelaar of zelfs een gevestigde Onderneming bent en je overweegt:

  • Kapitaal op te halen voor je bedrijf en / of project
  • Een toenname van je werkkapitaal te realiseren
  • Een grotere leensom te verkrijgen door obligaties te verkopen en wat meer

Of een combinatie van deze 3, dat is het toch wel treurig om te lezen in het Sand Hill rapport dat slechts 1 op de 100 investeringsvoorstellen, een financiering verkrijgt!
(Sand Hill Road Econometrics, Cambridge Ventures Associates Index).

Zelf denk ik dat dit nog aan de optimistische kant is, omdat veel aanvragen niet eens bekeken worden, en daarmee helemaal geen onderdeel vormen van die 100!

Waarom lukt het dan veel Ondernemers en/of projecteigenaren niet?

  1. Het lijkt er op dat het proces voor het binnenhalen van een financiering onvoldoende begrepen wordt, zeker door de partijen die op pad gaan om een financiering op te halen. Veel Ondernemers hebben geen idee van de diepte en de breedte waarbinnen de investeerder en of een financier onderzoek doet naar de hem of haar aangeboden opportunity. Een eenvoudig in-huis ontwikkeld businessplan zal dit onderzoek zeker niet doorstaan. Vergeet niet dat sommige investeerders en financiers soms meer weten van de sector waarbinnen het project speelt dan de Ondernemer zelf. Aan de andere kant zijn deze heren en dames, binnen deze bedrijven zeer goed in staat om binnen no-time die informatie op te graven.
  2. Veel Ondernemers en of projecteigenaren bereiden zich niet echt voor op de onderhandelingen. Of ze zijn niet bekend met de waarderingsmethoden en hebben verder ook geen informatie over recente deals in hun sector. Ze begrijpen niet hoe de waarde beinvloed kan worden door zaken waarop ze zelf wel invloed kunnen uitoefenen, zoals de benodigde vergunningen of ze zijn niet bekend met de wettelijke bepalingen.
  3. Ze bereiden zich niet goed voor wat betreft de benadering van de investeerder. Ze zijn onbekend met de gedachtengang van een investeerder, en wat net zo belangrijk is, de motivatie van een investeerder. De kapitaalmarkten en hun bewoners hebben zo hun eigen cultuur en manier van aanpak. Het is zeer verstandig om de partij waarmee u gaat praten te kennen, voordat er een pitch volgt, laat staan een samenwerking.
  4. Of, en dit is in mijn ogen de meest belangrijke, de kapitaalvrager beseft zich onvoldoende dat het de nummer 1 doelstelling van de professionele kapitaalverstrekker is om het beginkapitaal in stand te houden! Rente op het verstrekte vermogen, exits, ipo’s of strategische verkopen allemaal prachtig, zolang het startkapitaal van de investeerder en of financier maar bewaard blijft! Een Ondernemer of projecteigenaar dient dan ook aan te kunnen tonen dat een investeerder of een financier er zeker niet op achteruit gaat, ondermeer door andere zaken die hem waarde kunnen bieden!

10 op de 100, is dat een optie of een utopie?

Nee, dat is zeker geen utopie, en hoewel velen nu zullen zeggen dat ik voor eigen parochie preek, zeg ik; Ik bouw tenslotte ook niet mijn eigen huis, of repareer mijn auto, zeker niet zonder dat ik de beschikking heb over de testapparatuur, laat staan het goede gereedschap!

Net zoals mijn dealer weet hoe hij moet beginnen om een startmotor te vervangen, zo dient een goede adviseur te wijzen op de juiste aanpak en een vervolg in de onderhandelingen.

Het heeft geen zin om met je eigen businessplan op pad te gaan, wanner je daarmee zelf al moeite hebt om te lezen! Maar dat is nog niet genoeg!

Je zult moeten beseffen dat sommige sectoren, denk bijvoorbeeld aan energie, infrastructuur of technologie hun eigenaardigheden hebben. Dit zijn dan ook de sectoren waarin investeerders een hoge mate van specialisatie hebben. Bijvoorbeeld, sommige investeerders zullen enkel actief zijn in de subsectoren van die sectoren.

Anderen zullen juist actief zijn binnen een bepaalde fase van ontwikkeling en weer anderen zullen enkel binnen bepaalde regio’s actief zijn. Weer anderen kijken naar investeringen die een bepaalde transactieomvang kennen of een verwacht rendement!

Het is dan ook maar verstandig om een adviseur aan te trekken die inzicht heeft in al die verschillende voorwaarden en eisen. Er is een reden waarom wij nu wekelijks, 1-1,5 dag besteden aan het in kaart brengen van (nieuwe) investeerders en de transacties waarbij ze zijn betrokken.

Dat doen we al meer dan 25 jaar, waarbij dit de laatste 5 jaar echt een onderdeel is geworden van ons dagelijks werk. Jouw ideale adviseur zou dan ook een combinatie moeten zijn van specialisatie en een enorm netwerk.

Ook niet altijd hebben wij de specialisatie in huis, maar wij kennen wel de mensen met de specialisatie, dus in die hoedanigheid kunnen wij jou verder helpen!

Wellicht begrijp je nu ook waarom we zorgvuldig zijn met het oppakken van nieuwe opdrachtgevers en de projecten waaraan we werken. Twijfel je of je wellicht zelf op zoek moet naar kapitaal of dat je dat bij anderen neerlegt. Maak dan vrijblijvend een afspraak. Uit één gesprek kunnen wij je echt wel zeggen wat je kansen zijn als jezelf op pad gaat voor een financieringsaanvraag, of hoe je, je beter kunt voorbereiden.