6 tips voor een optimale recruitmentsite

Hoe creëer je een prettige sollicitatie ervaring

Organisaties zijn voortdurend bezig om de beste medewerkers en talenten naar hun organisatie te trekken. Daarvoor worden diverse on- en offline campagnes uitgezet. Al deze campagnes worden ingezet om te zorgen dat personen geïnteresseerd raken in hun organisatie. Alle uitingen komen op 1 plek uit: de recruitmentsite.

Maar wat maakt een recruitmentsite een goede recruitmentsite? Welke keuzes maak je en hoe zorg je voor een mooi en functioneel design, goede gebruikerservaring en vindbaarheid? Op welke wijze zorg je voor een goede applicant journey door een recruitmentwebsite? Creëer je een prettige sollicitatie ervaring voor (potentiële) kandidaten? Kortom waar moet je opletten?

Begin bij het begin en zorg dat je uitgangspunten en doelstellingen helder zijn. In dit blogartikel geven wij je een zestal tips die de basis vormen voor een goede start van je recruitmentsite.

1. Spreek je doelgroep aan

De doelgroep keuze is bepalend voor alle overige keuzes voor de recruitmentsite en deze hoeft niet eenduidig, maar wel doordacht te zijn. Besteed hier dus voldoende aandacht aan en ga niet te snel voorbij aan deze belangrijke eerste stap. Durf hierin ook keuzes te maken. Wat is het belangrijkste en waar ligt de prioriteit? Hoe beter je jouw doelgroep kent, hoe beter je hen kunt binden en boeien.

Definieer de doelgroepen zo scherp mogelijk aan de hand van eigenschappen, wensen en eisen, gedrag en voorkeuren. Op deze manier weet jij precies wie jouw doelgroep is en hoe je hier het beste op kunt inspelen.

2. Zorg dat je recruitmentsite vindbaar is

Het maken van een mooie recruitmentsite is slechts de eerste stap. Het echte online werk begint daarna pas: zoekmachine optimalisatie (SEO). Wanneer je via zoekmachines niet gevonden wordt, komen potentiële medewerkers ook niet op jouw website en vacatures. De macht en kracht van zoekmachines (en met name Google) is groot en wil je (onderdelen van) de website en/of de vacatures vindbaar maken dan is het belangrijk dit mee te nemen bij het realiseren van je recruitmentsite.

Nadat je eerst hebt bepaald wat het zoekwoord is voor een pagina zijn er belangrijke SEO onderdelen die grote invloed hebben op de positie van uw website in Google of andere zoekmachines. Onderstaande vind je de belangrijkste punten over de SEO onderdelen die je moet gebruiken om uw website beter te laten scoren in zoekmachines.

  • De naam van de url moet het gekozen zoekwoord bevatten.
  • De paginatitel (maximale lengte 65 tekens) moet het zoekwoord bevatten.
  • In de vacature teksten moet je de zoekwoorden laten terugkomen in de tekst. Vooral in het begin het zoekwoord een aantal keer noemen.
  • Bepalen koppen en subkoppen, H1, H2 en H3. Ook hier moet het zoekwoord in terugkomen.
  • Bepalen dikgedrukte woorden, kies hiervoor de zoekwoorden.
  • Meta keywords (maximaal 3 zoekwoorden) invullen. Google neemt dit niet meer mee in hun SEO ranking factoren, maar Bing wel.
  • Meta description met wervende tekst, inclusief het zoekwoord. De meta description is direct te zien in Google (maximaal 155 tekens).
  • Afbeeldingen toevoegen met zoekwoorden in alt tekst en zoekwoorden in de bestandsnaam.
  • Zorg ervoor dat de laadtijd van de website zo laag mogelijk is. Snelheid en gebruiksgemak worden bij Google steeds belangrijker.
  • Schone code: onnodige scripts en stijlen verwijderen uit de website.
  • Wees actief op social media, zoals LinkedIn, Facebook, Twitter en Google Plus. Verspreid content en koppel de accounts aan de website.
  • Versterk je linkprofiel. Verzamel zoveel mogelijk linkjes  vanaf andere (kwalitatief goede) websites naar jouw website.

3. Zorg voor een gebruiksvriendelijke recruitmentsite

Voor bezoekers (lees: de doelgroep) van de site is de gebruiksvriendelijkheid zo mogelijk nog belangrijker. De site moet logisch en intuïtief zijn opgebouwd, met toegankelijke informatie, intelligente en heldere vacaturenavigatie. Na elke stap moeten vervolgstappen en een duidelijke call-to-action worden aangeboden. Vacatures moeten eenvoudig en langs meerdere wegen gevonden kunnen worden. Denk hierbij aan spotlight vacatures, maps, postcodes, regio, e.d. Richt de website zo in dat de sollicitant een optimale sollicitatie omgeving ervaart waarin hij wordt overtuigd en alle informatie tot zich kan nemen. De zogenoemde perfecte applicant journey.

4. Aansprekend en informatief

De ideale recruitmentsite is voor alle doelgroepen aansprekend en draagt het employer brand en de carrière mogelijkheden positief uit. Een recruitmentsite moet er dus aantrekkelijk uitzien, maar tegelijkertijd moet het representatief zijn voor de organisatie als werkgever.

De corporate identiteit moet herkenbaar zijn, maar het typische karakter van een recruitmentsite moet zich duidelijk manifesteren. Dit is en blijft een lastige exercitie. Het aansprekend zijn van een recruitmentsite is namelijk veelal subjectief. Echter bestaan er bij marketeers en webbouwers zeker algemene richtlijnen over zaken als overzichtelijkheid, verhouding tekst/beeld en de mate van afwisseling van de verschillende content-items. Ga dus vooral informatie vergaren bij deze personen en gebruik deze ervaringscijfers bij het inrichten en schrijven van de website en de vacatures.

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat de inhoud van de functie voor de meeste kandidaten de belangrijkste reden is om te solliciteren. Breng bij de vacatures dus zo goed mogelijk in beeld wat deze concreet inhouden. Probeer daarnaast wervend en actief te schrijven en niet al te veel tekst te gebruiken. Lange teksten worden namelijk slecht gelezen. Maak dus een goede introtekst met inhoudelijke alinea’s, liefst met gebruik van bullits. Ook het gebruik maken van video’s en verhalen van medewerkers wordt als belangrijk ervaren door sollicitanten.

5. Social recruiting

Social media en recruitment zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zowel content als vacatures dienen goed en eenvoudig deelbaar te zijn via social media. Duidelijk ‘share- buttons’ moeten een goede toegang geven tot de verschillende media, ook de social media plug-ins dienen op relevante plaatsen te worden geplaatst. Op deze manier kunnen bezoekers en sollicitanten zien wie er wat over de organisatie heeft gemeld op de verschillende bedrijfsplatformen.

LinkedIn, Twitter en Facebook bieden hier mooie opties voor zodat het ook nog mooie content-items worden. Belangrijk is om deze social media accounts goed te laten aansluiten (tekst en design) op de recruitmentsite. De getoonde sociale platformen dienen dus wel goed onderhouden te worden. Oude of niet onderhouden pagina’s doen afbreuk aan de site.

6. Maak alles meetbaar

Het is belangrijk om precies te weten wat er zich op je recruitmentsite afspeelt en welke bronnen (jobboards, advertentieprogramma’s, social media) het meest rendement opleveren. Met Google Analytics kan het bezoekgedrag, de bezoekersdata en de bezoekersbronnen worden gemeten en kunnen conversies worden bepaald.

Op basis van deze informatie kan de effectiviteit van de campagnes worden gemeten. Zo weet jij welk platform voor jou geld verdient en voornamelijk ook welke niet. Daarnaast geeft het inzicht hoe de site wordt bekeken en de content en/of structuur desgewenst moet worden aangepast.

Tip! Naast deze 6 tips zijn er nog veel meer zaken om rekening mee te houden. Om jou op weg te helpen heeft Floyd & Hamilton het whitepaper ‘De 11 kenmerken van een goede recruitmentsite’ geschreven. Download deze via onderstaande button.

Download whitepaper