Eerste aflevering Queens of the Jungle scoort onder weekgemiddelde SBS

    Duits grondwettelijk hof wijst bezwaren tegen ondertekening CETA af

      Nobelprijswinnaar en toneelregisseur Dario Fo (90) overleden

        Zwaar materieel voor redding van olifanten

          Samsung ontving 23 meldingen van Note 7-problemen in VS na terugroepactie

            Nederland volgend jaar al deels afhankelijk van stroomimport

              Terpstra vindt dat Qatar mogelijkheden niet benut met WK-parcours

                NVJ wil onderzoek naar intimidatie binnen media na bedreiging Panorama

                  Syb van der Ploeg pleit voor Friese invloed in The Passion

                    The Passion 2017 wordt opgenomen in Leeuwarden

                      Justin Theroux gecast in nieuwe film van zoon David Bowie

                        Curaçao kwalificeert zich voor het eerst voor Gold Cup

                          CO2-uitstoot in Nederland daalt sneller dan verwacht

                            Vlakke stand voor Amsterdamse beurs

                              Cas Jansen kreeg meer vrijheid door supermarktreclames

                                Carlo Boszhard en Lucille Werner keren terug in eenmalige Maestro-special

                                  Dumoulin en Van Emden vrezen hitte op 'sfeerloos WK'

                                    Autobelasting 2017 tot 2020

                                    Autobelasting 2017 tot 2020

                                    BPM daalt tot 2020 geleidelijk

                                    Op 19 juni jl. heeft de Staatssecretaris van Financiën de Autobrief II ingediend bij de Tweede Kamer. De Autobrief geeft de visie weer van de (kosten-) effectiviteit van de autobelastingen en weegt deze af tegen nieuwe niet-fiscale mogelijkheden uit het Energieakkoord. Hieronder volgt een samenvatting van de Autobrief II en een opsomming van de concrete plannen voor de bijtelling voor privégebruik van de auto van de zaak, de MRB en de BPM.

                                    Effectiviteit autobelasting

                                    Op 19 juni 2015 heeft de Staatssecretaris van Financiën de Autobrief II ingediend bij de Tweede Kamer. De Autobrief geeft de visie weer van de (kosten-) effectiviteit van de autobelastingen en weegt deze af tegen nieuwe niet-fiscale mogelijkheden uit het Energieakkoord.

                                    Hieronder volgt een samenvatting van de Autobrief II en een opsomming van de concrete plannen voor de bijtelling voor privégebruik auto van de zaak, MRB en BPM. Wat zijn de doelen voor autobelasting voor 2017?

                                    Doelen autobelasting

                                    Sinds 2007 zet de regering sterk in op het stimuleren van zuinig rijden door middel van fiscale prikkels. Dit is zeer effectief gebleken. De uitvoering van het beleid is in de loop van de jaren echter complex geworden. Bovendien zijn de belastinginkomsten te laag. Duurzaamheidsdoelen moeten daarom meer (kosten-) effectief worden nagestreefd.

                                    Voor de periode 2017 – 2020 staan er twee autobelasting hoofddoelen voorop:

                                    • een stabiele inkomstenstroom voor de overheid op basis van verdedigbare en uitvoerbare autobelastingen;
                                    • een wezenlijke ondersteuning van de luchtkwaliteits- en klimaatdoelen op autogebied via proportionele en goed gerichte fiscale prikkels.

                                    Autobelasting doelen waarmaken

                                    Om deze autobelasting doelen waar te maken gaat het kabinet:

                                    1. Efficiënter sturen op klimaatwinst en intensiever sturen op luchtkwaliteit.
                                      De kosten van het Nederlandse beleid om CO2-uitstoot te beperken staat niet meer in verhouding tot de milieuwinst. De fiscale beloning door een stapeling van gunstige regelingen ter beperking van de uitstoot in de BPM, de MRB, de loon- en inkomstenbelasting en de accijnzen is te hoog geweest. Bovendien lekt de dure milieuwinst elders in Europa weg door het Europese beleid op dit gebied. Van belang is het beleid complementair aan het Europese beleid te maken. Bovendien hoeft de stimulatie van beperking van de CO2-uitstoot en de verbetering van de luchtkwaliteit niet primair uit fiscale oplossingen te bestaan.
                                    2. Robuuster maken van belastinginkomsten.
                                      Het gevolg van het robuuster maken van belastinginkomsten zal een versobering van de fiscale prikkels inhouden.
                                    3. Vereenvoudigen van autobelastingen.
                                      In de loop der jaren zijn er steeds meer bijtellingspercentages en CO2-grenzen bijgekomen. De verschillende bijtellingspercentages en grenzen moeten gedurende vijf jaar worden gehanteerd. Hierdoor is het lastig te onderscheiden welke percentages en grenzen bij welke auto horen. De vereenvoudiging zal in beheerste stappen worden ingezet. De redenen hiervoor zijn onder meer dat de systemen van de Belastingdienst geen grote wijzigingen aankunnen. Bovendien heeft een grote wijziging invloed op de waarde van het huidige wagenpark. En ten derde is er te weinig maatschappelijk draagvlak voor te grote wijzigingen ineens.

                                    Autobelasting 2016 tot 2020

                                    De autobelasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) daalt tot 2020 geleidelijk met gemiddeld 12%.

                                    GEEF FEEDBACK