Bewijs je waarde voor een investeerder!

Elk nieuw product of dienst staat of valt met de mensen die het dragen

Doorgewinterde investeerders weten dat het succes van elk nieuw product en of dienst, staat of valt met de mensen die het dragen.
Hij zal zeker aan een elevator pitch een bepaalde waarde toekennen, maar heeft daarnaast wel zijn eigen methoden om de echte Ondernemer uit al die “interessante” pitchers te halen.

Een groot deel  van “adviserend” Nederland zweert bij een strak getimede elevator pitch. Slechts enkelen weten dat de echte pitch voor een doorgewinterde investeerder pas begint, wanneer de Ondernemer denkt de buit al binnen te hebben!

Even voor die Ondernemers die niet bekend zijn met een elevator pitch;

Een elevator pitch (elevator = lift; pitch = verkooppresentatie), heel soms ook elevator speech genoemd, is een presentatiewijze van een idee voor een product, service of project.
De naam geeft de tijdsduur weer waarin een lift van de onderste naar de bovenste verdieping gaat, in ongeveer 30 seconden tot 2 minuten. (Wikipedia)

De term werd in eerste instantie gebruikt bij ondernemers die een idee proberen op te werpen om bij een durfkapitalist (ook wel venture capitalist) financiering los te krijgen. Durfkapitalisten beoordelen de kwaliteit van een idee en het team op basis van de kwaliteit van de elevator pitch en vragen de deelnemende ondernemers hun plan tevoren te ontdoen van slechte ideeën.

Op zich is er niks mis met een “goede” elevator pitch, maar de waarde die er zo nu en dan aan wordt toegedicht vindt ik schromelijk overdreven.
Natuurlijk moet je in een paar zinnen kunnen vertellen, wat je bedrijf doet, waarin je, je onderscheidt van je concurrentie en hoe jij denkt de komende jaren geld te blijven verdienen, maar het is onzin dat dit alles binnen 2 minuten zou moeten!

Ik luister niet naar je, maar je houding zegt me genoeg!

Het is heel goed mogelijk dat je al een keer naar het Engelse programma, Dragons Den hebt gekeken of naar de Nederlandse versie, gepresenteerd door Jort Kelder, die, voor zover ik weet maar een korte tijd gedraaid heeft.

Jonge Ondernemers, de één doodzenuwachtig, de ander doodnuchter, die hun plan staan te presenteren aan een 5 tal investeerders worden daarna publiekelijk beoordeeld op hun plan en presentatie. En hoewel wij hoogstwaarschijnlijk de reeds geselecteerde Ondernemers te zien krijgen, is een super gladde en strak getimede pitch geen garantie dat een investeerder ook echt geld steekt in jouw plan of jouw Onderneming.

Kerstavond 2015, was  er één om nooit te vergeten!

Ik ben er vanavond niet hoor!
Hoezo, je bent er niet, het is kerstavond en alle andere familieleden komen ook voor het kerstdiner.
Nee, ik ben er niet moeder, het spijt me!
Je weet wel die investeerder waarover ik sprak, die heeft aangegeven mij vanavond te willen spreken.

Ja maar, kan dat nu niet een andere keer?

Nee, hij is vanavond op Schiphol en hij wil mij spreken voordat hij weer vertrekt naar Engeland.
Het spijt me Ma, 2e Kerstdag  ben ik de hele dag bij jullie.

Waarom nu kerstavond?

Het voorgaande verhaal is een waar gebeurd verhaal. Nee, het is me niet zelf overkomen, hoewel ik dan ook gegaan zou zijn, maar de herkomst van het verhaal ken ik. Had dat dan niet op een andere avond gekund vraag je, je misschien af?
Misschien wel, misschien wel op een heel ander tijdstip, maar daar ging het de investeerder niet om.

Hij wilde weten of de jonge Ondernemer, die op het eerste oog een goed plan heeft, wel de “man” is om EUR 500 K naar over te maken?
Was deze jongeman bereid om op een avond als deze, wanneer de meesten van ons bij onze familie willen zijn, naar Schiphol te komen om hem te ontmoeten?
Was hij bereid om alles te geven voor het realiseren van deze deal?

Het mooie is dat deze jongeman ruimschoots op tijd terug was voor het Kerstdiner.
Het vliegtuig van de investeerder vertrok reeds om 18:30 vanaf Schiphol en zodoende kon hij om 20:00 uur thuis voldaan aan tafel schuiven.

Kerstavond, de pitch die nog nooit besproken is.

Zoals ik eerder in dit verhaal al schreef; Doorgewinterde investeerders weten dat het succes van elk nieuw product en of dienst, staat of valt met de mensen die het dragen.
Hij zal zeker aan een elevator pitch een bepaalde waarde toekennen, maar heeft daarnaast wel zijn eigen methoden om de echte Ondernemer uit al die “interessante” pitchers te halen.
Enkele voorbeelden van doorgewinterde investeerders Ondernemers testen kunnen zijn:

  • Een afspraak plannen op jouw verjaardag
  • Kerstavond hebben we reeds als voorbeeld gehad.
  • Vlak voor een belangrijke afspraak met meerdere partijen deze afspraak verplaatsen om te zien hoe jij daar mee om gaat.
  • Meervoudig contact zoeken tijdens de vakantieperiode.
  • Enz.

Beter een middelmatig plan met hele goede mensen, dan een heel goed plan met middelmatige mensen.

In  deze tijd van “supersnelle” technologische ontwikkelingen, waarbij wekelijks nieuwe apps worden ontwikkeld,  wordt er meer van een Ondernemer gevraagd dan enkel het hebben van een goed idee!
Apps die 3 maanden geleden nog hot leken, lijken ingehaald te worden door betere varianten
Een Ondernemer moet op,- en terug kunnen schakelen.
Een Ondernemer moet bereid zijn om zijn of haar plannen bij te sturen, hoe goed deze plannen in 1e instantie ook leken!

Een Ondernemer moet kunnen omgaan met teleurstellingen, om daarna razendsnel de draad toch weer op te pakken, zeker niet om af te haken.

Doorgewinterde investeerders weten dit; Zij weten dat elk (goed) plan constant een aanpassing behoeft. De markt staat niet stil, ontwikkelingen gaan verder, dus waarom zou een (business) plan dan statisch zijn? De vraag is dan alleen. Kan de (deze) Ondernemer deze aanpassingen leidden en 2. Is hij of zij ook bereid om dat te doen! Het is tenslotte beter om te werken in een team waar misschien iemand iets niet kan, dan als teamlid te worden geconfronteerd met een teamlid dat weigert verdere aanpassingen door te voeren.

Getallen in de ogen van een investeerder

Uiteraard dient elk plan voorzien te zijn van een deugdelijke onderbouwing, maar maak er alstublieft geen hogere wiskunde van of geef hiervoor je accountant de opdracht.
Investeerders, doorgewinterd of niet, weten dat veel aannames, aannames zijn en niet meer dan dat!
Laat zien dat je overtuigd bent van je plan en dat je er ook volledig voor gaat en niet eerder zult rusten dan dat de doelstellingen uit het plan behaald zijn!
Do, whatever it takes!

Jouw investeerder is anders zeg je?

Is al het bovenstaande vreemd voor jou, terwijl je een investeerder of een informal investor aan boord hebt? Dan kan ik je voor 95% garanderen dat de toegevoegde waarde van jouw investeerder gering tot nihil is. Ik ben ook bang dat zijn netwerk jou niet brengt, van wat je er toch van verwacht.

Heeft hij of zij nog niet deelgenomen in jouw onderneming, of hebben jullie nog geen akkoord over de te verstrekken lening, neem dan eerst contact met ons op om te gezamenlijk te beoordelen of dit de juiste investeerder voor jou is.