Checklist voor het vinden van de juiste investeerder

Heb jij wel een afspraak gemaakt met de juiste investeerder?

Hoewel veel adviseurs Ondernemers wijzen op een grondige voorbereiding voor hun 1e ontmoeting met een potentiële investeerder, zeggen wij juist; Heb jij wel een afspraak gemaakt met de juiste investeerder?

Daarmee zeggen wij overigens niet dat een goede voorbereiding niet op z’n plaats is, maar nu lijkt het soms of dat enkel aan de zijde van een Ondernemer alles moet kloppen! Maar klopt alles aan de kant van een investeerder wel voor jou?

In een wereld, ik weet dit klinkt gek voor veel Ondernemers die momenteel op zoek zijn naar geld, waarin zo veel geld op zoek is naar de juiste investering, is het absurd om als Ondernemer om dan maar aan te haken bij de eerste de beste die bereid is om jouw geld te verstrekken.
Uiteraard, wanneer je kostbare tijd bent kwijt geraakt en bezig bent om te overleven, dan neem je het aan van een ieder die maar bereid is om het jou te geven! Hoewel, dit kent ook z’n grenzen, maar tijd om te onderhandelen is er dan vaak niet meer!

Weten met wie je in zee gaat, belangrijker dan het geld!…

Om het verhaal leesbaar te houden, versta ik onder de term, “investeerders”, alle geldverstrekkers, van privé personen tot de beheerders van gelden van derden. Dus van ‘informals’ tot business angels en van venture capital tot private equity and everything in between!
Wat geldt voor veel investeringsmaatschappijen, geldt ook vaak voor privé personen die geld beschikbaar stellen, alleen kunnen we dan niet praten over een team. Wel noem ik ze allen hier een firma, vaak de investering vanuit een vennootschap plaats.
Maar ook de zogenaamde “sugar daddy” mag ook eens best tegen het licht worden gehouden!

Hoe zit het nu met de firma, of met de investeringsmaatschappij die je hebt aangeschreven of gebeld?

  • Hoeveel succesvolle investeringen hebben ze al gedaan, laat ze maar eens lijst opstellen.
  • Hebben ze een goede, een bekende naam in hun wereld? Voor sommige Ondernemers is het van belang dat ze een investeerder aan boord halen die naam en faam heeft. Met name voor het binnenhalen van toekomstige investeerders en mogelijke business partners kan dit een versterkend effect hebben. Met name omdat er veel meer onbekende investeerders rondlopen, waarmee we niks over de kwaliteit van deze mensen willen zeggen.
  • Hoeveel geld hebben ze tot hun beschikking? Zoals wij dat hier altijd zeggen, je wilt iemand hebben met diepe zakken, die je ook in een volgende ronde kan helpen en zeker niet aanstaande (aandelen) verwateringen tegen gaat houden!
  • Is dit de eerste x dat zij geld hebben opgehaald of hebben zij, wanneer het een investeringsmaatschappij is, al vaker zelf geld opgehaald. Hiermee bouw je zekerheid in dat ook in toekomstige ronden van geld ophalen, zij daarin slagen, zodat ze jou kunnen blijven financieren. Je wilt niet over 1 of 2 jaar weer een selectieronde van investeerders moeten doen!
  • Wat kunnen zij verder voor jou betekenen, wie zijn hun contacten? Vaak is dit alles nog waardevoller dan het geld dat tot beschikking wordt gesteld, terwijl dat daar nu voor jou de noodzaak ligt! Vraag ernaar.

Hoe zit het met de mensen, het team waarmee je samen gaat werken?

  • Allereerst, wanneer je een investeringsmaatschappij, gezien hun trackrecord graag aan boord wilt hebben, maar je hebt absoluut geen klik met de persoon of het team meld dit dan aan de directie van de maatschappij. Wij willen graag met jullie verder, maar niet met deze mensen, dan zullen zij, wanneer zij jou propositie “hot”genoeg vinden wel zorgen voor een andere contactpersoon of een ander team. Willen ze dat niet, dan is dat een “Red Flag” , een signaal om de besprekingen stop te zetten.
  • Wat is het succesresultaat van de specifieke partner die jou wordt toegewezen. Hoewel de firma een goed resultaat heeft behaald, wil dat niet zeggen dat, dat altijd op het conto komt van jouw contactpersoon! Tenslotte moet jij met hem of haar samenwerken.
  • Wat is de achtergrond van jouw contactpersoon? Heeft deze man puur een financiële achtergrond, of is het iemand met ook echt een zakelijk inzicht en bedrijfservaring. Het is altijd beter om met iemand te gaan samenwerken die jouw ervaringen kan delen, iemand die ook in de loopgraven heeft gelegen!
  • Vraag om ontmoetingen met die Ondernemers waarin de firma ook een belang heeft genomen. Niks geeft jou een beter beeld dan het verhaal van deze collega portefeuille Ondernemers. Hoe zijn hun ervaringen tot nu toe? Worden afspraken nagekomen? Wordt er geld bijgestort indien nodig en wanneer dit is afgesproken of wordt daar heel moeilijk over gedaan?
  • Wie zal er, als een soort van commissaris naast jou deelnemen in het bestuur? Vaak komt het voor dat een partner de deal doet, maar dat deze de “boardseat” laat innemen door een andere, meer junior persoon en kan deze die rol naast jou wel vervullen, dat is dan de vraag?
  • Wat is de ervaring van de partners, senior of junior in jouw sector? Oppervlakkig, of is er al eerder succesvol geïnvesteerd in jouw tak van sport. Tenslotte zijn ze medeaandeelhouder en mogen zij ook best de handen uit de mouwen steken!
  • Belangrijk blijft, heb je klik met deze man(nen) of vrouw(en). Jullie zullen een aantal jaren gaan samenwerken, waarbij zowel de goede als de slechte tijden voorbij komen en ook dan moeten jullie er voor elkaar zijn!

Bespaar niet op mogelijk jouw belangrijkste overeenkomst!

Hoe zit het met de overeenkomst die op het punt staat getekend te worden?

Ons voorstel is altijd dat jij als Ondernemer komt met de participatie – overeenkomst. Zoek een advocaat die ervaring heeft met dergelijke overeenkomsten en laat hem of haar deze opstellen. Wanneer jij deze opstelt, of laat doen, dan kun je die zaken erin laten zetten, die jij erin wilt hebben. Achteraf zaken toevoegen, wanneer de overeenkomst is opgesteld is altijd veel lastiger. Wil de firma of investeringsmaatschappij hiervan niet weten en zeggen zij, ” Wij hebben onze standaard overeenkomsten”, dan is dat de volgende “Red Flag” en dan is het tijd om elkaar een hand te geven. Onze ervaring van meer dan 25 jaar overeenkomsten maken en hebben met investeerders, heeft ons wel geleerd dat dit de voorbode is om ook later meer zaken naar hun hand te zetten! Doe het niet!

Het is jouw Onderneming, zij hebben het geld, maar geld zonder een goed idee om het te laten renderen, zal enkel minder waard worden. Overigens vergeet niet; Het is de taak van deze mannen en vrouwen om het geld, vaak van derden te laten renderen. Hoe denk je dat anders hun salarissen en bonussen betaald worden? Zij verdienen geen salaris, laat staan een bonus door maar op het geld te blijven zitten! Ga er op deze wijze dan ook zo mee om?

Sowieso willen wij je adviseren om meerdere partijen hun voorstel te laten presenteren Hoeveel zijn zij bereid om te geven en wat willen ze daarvoor aan aandelen verkrijgen? Uiteraard blijft het een zakelijke aangelegenheid waarvan je over 5 of eerder zeker geen spijt mag krijgen!

Zoals we hier al vaker geschreven hebben, niet al het geld, niet elke investeerder is hetzelfde, iets wat we niet vaak genoeg kunnen zeggen!

Kies je investeerders zorgvuldig en start hiermee tijdig!

Sta jij op het punt om gesprekken met investeerders te starten, of ben je momenteel al in onderhandeling met een investeerder, hopelijk meer, en wil je graag hierover klankborden?Neem dan contact met ons op, door de klikken ons logo, zodat je terug kunt kijken op een goede deal, ook voor jou!