Cloud telefonie: what’s new?

De voordelen van cloud telefonie op een rij

We bellen steeds vaker over het internet. Dat klinkt ideaal, flexibel en goedkoop. Maar het heeft ook zijn nadelen. Cloudtelefonie is de allernieuwste oplossing, die nieuwe functionaliteit biedt waarmee je nog makkelijker met je klanten kunt communiceren.

VoIP, dat was tot voor kort hét toverwoord in telefonieland. VoIP staat voor Voice over Internet Protocol en zorgde dat de vertrouwde koperen draadverbindingen werden vervangen door digitale lijnen. Telefoongesprekken gaan daarmee over dezelfde lijn als je dataverkeer. Dat brengt ‘op kantoor’ grote voordelen met zich mee.

Voordelen VoIP:

  • je hebt op je werkplek slechts één netwerkaansluiting nodig voor telefoon- en dataverkeer;
  • je kunt vanuit één centraal telefoonnummer meerdere vestigingen bedienen;
  • slimme toestellen melden zich automatisch aan bij de centrale. Dat maakt bijvoorbeeld de introductie van flexplekken mogelijk.

Betrouwbaarheid en veiligheid: de zwakke plek van VoIP

VOIP heeft ook een belangrijk nadeel: je bent voor je telefonie altijd afhankelijk van de kwaliteit van je verbinding. Tijdens de introductie van VoIP had je regelmatig te maken met een hakkelige lijn. Dit is te verhelpen door ‘Quality of Service’ toe te passen binnen het netwerk. Is er toch een slechte verbinding? Dan komt het gesprek niet tot stand of wordt midden in het gesprek verbroken.

Een tweede zwakke plek is dat spraakverkeer, zoals telefoongesprekken, bij traditioneel VoIP-verkeer af te luisteren is. Dat betekent dus een veiligheidsrisico.

Private-cloud telefonie, het beste van twee werelden

Bellen via een private cloud telefonie betekent dat je optimaal profiteert van alle voordelen van digitale telefonie, zonder de nadelen van het openbare internet. Je maakt namelijk gebruik van zogenoemde MPLS-wolken, waarin elk bedrijf een aparte wolk heeft.

Informatel Services is een van de eerste providers die daarbij per klant een eigen, virtuele telefooncentrale bouwt. Dat doen we volgens het private cloud-principe. Je virtuele centrale is er dus alleen voor jou. Zo’n exclusieve centrale betekent ook dat we direct een update kunnen doorvoeren, mits het voor jouw business zinvol is.

Met private cloud telefonie heb je dus altijd:

  • de laatste technologie
  • optimale kwaliteit
  • optimale beschikbaarheid en
  • dankzij een beveiligde verbindingen: optimale veiligheid.

Hoe werkt cloud telefonie?

Op kantoor verandert er niet veel. Je houdt dezelfde eigen toestellen en telefoonnummers. Informatel Services beschikt over een eigen, snel mobiel netwerk, waarmee je medewerkers elkaar tegen nultarief kunnen bellen. Gratis, dus.

En onafhankelijk van de locatie waar een collega zich bevindt, hij of zij zal altijd ‘naar buiten’ bellen met een vast telefoonnummer. Dit wordt ook welk vast-mobiel genoemd.

Voordelen cloud telefonie op een rij:

  • optimale betrouwbaarheid en beschikbaarheid
  • optimale veiligheid,
  • uitbellen met een vaste lijn, ook met je gsm
  • geen investering in dure telefooncentrales
  • geen losse beheerskosten.