Crowdfunding en het rendement

De les voor een Ondernemer!

Met dank aan het bureau Douw & Koren, mochten wij dit afgelopen weekend kennis nemen van de jaarontwikkelingen, aangaande Crowdfunding en specifiek de ontwikkeling hier in Nederland.

Het is fantastisch om te lezen, dat ook in 2015, het bedrag dat is opgehaald middels Crowdfunding verdubbeld is, van € 63 miljoen nog in 2014 naar nu € 128 miljoen in 2015!

De klap op de vuurpijl was dan ook wel de (succesvolle) afsluiting van het jaar, met de grootste campagne in Nederland tot nu toe. In Zeeland werd maar liefst € 10,6 miljoen voor de aankoop en revitalisatie van het Admiraal de Ruyter Ziekenhuis opgehaald. Gefeliciteerd ZIB Crowdfunding.

En hoewel het bedrag van € 128 miljoen, een druppel lijkt op de spreekwoordelijke gloeiende plaat, is crowdfunding, in het financieringslandschap waar banken nog steeds de hoofdrol spelen een uitstekend alternatief! Zeker voor die Ondernemers die bij een bank niks te zoeken hebben, maar ook voor die Ondernemers die inmiddels de marketingkracht van crowdfunding hebben leren kennen!

Maar, hoe zit het nu aan de kant van de investeerders?…

Wat ik niet las in het rapport van Douw & Koren, kon ik vinden op Crowdfundmarkt, een vergelijkingssite voor investeerders in deze crowdfunding-projecten.

Daar las ik namelijk dat het toegezegde rendement op crowdfundleningen in Nederland in 2015 is toegenomen. Gemiddeld werd er in 2015 op crowdfundleningen een rendement aangeboden van 7,1 procent via de verschillende crowdfundingplatformen. Gedurende het jaar is er een duidelijke stijging waar te nemen. (zie grafiek)

“Een verklaring voor de stijging is niet eenduidig te geven”, aldus Frank van der Linden van Crowfundmarkt.
“Hogere aangeboden rendementen kunnen wijzen op risicovollere projecten in de markt.
Toegenomen concurrentie van andere projecten kan ondernemers en crowdfundingplatformen echter ook dwingen tot hogere rendementen om investeerders aan zich te binden.”

Crowdfunding en het rendement2

Volwassen worden, treft ook de Ondernemer!…

Hoewel we zonder twijfel vast kunnen stellen dat crowdfunding, zeker hier in Nederland nog een absolute nieuwkomer is, maakt ook crowdfunding zich op voor een fase van (verdere) consolidatie en groei.
Zeker als je dit in vergelijking trekt met bijvoorbeeld bankfinanciering of een investering met behulp van bijvoorbeeld business – angels.

Uit het rapport van Douw & Koren, dat was mij verheugd ook al opgevallen, is de wildgroei in het aantal platforms nagenoeg tot stilstand gekomen. Een ontwikkeling waar we denk ik allemaal blij mee moeten zijn. Versnipperde markten leveren vaak voor veel partijen maar weinig op. Behalve voor diegenen  die deze markten gaan helpen consolideren!

De ontwikkeling van de rentevergoeding, en daarmee het rendement voor een investeerder, is er wel eentje om als Ondernemer in de gaten te houden. Niet omdat, zoals we hier al eerder schreven, 1% rente meer of minder jouw idee wel of niet doet slagen. Absoluut niet. Als 1% meer of minder rente het succes bepaalt van jouw businessplan, dat is ons gratis advies aan jou, begin er alsjeblieft niet aan!

Nee, de rendementstoename zegt mij meer over de inzet die een Ondernemer de komende jaren zal moeten plegen om zijn of haar crowdfundingcampagne te doen slagen. De eerste jaren hier in Nederland was het allemaal nieuw, en zeker de early-adopters vonden alles beter dan die 0,5% rente die ze ontvingen op de bank. Met de inflatie daarbij, hoe laag ook, is die rente zelfs negatief geworden.

Nu het aantal platformen nagenoeg niet meer groeit, de early adopters inmiddels een aardig bedrag van hun beschikbare vermogen hebben aangewend om te investeren in crowdfunding, zal de vijver van potentiële investeerders in mijn beleving zeker niet harder groeien.

Ook ik heb n.l. familieleden die altijd maar klagen dat het geld op de bank niks oplevert, maar die nog nimmer de moeite hebben genomen om zich eens te verdiepen in andere mogelijkheden en nee, dat hoeft altijd niet speculatief te zijn! Een ijzersterk dividendaandeel, waarbij het dividend elke x werd omgezet in uitbreiding van het aandelenbelang (compounding), had deze hardnekkige spaarders aanzienlijk meer opgeleverd.

Ondernemer, je moet in 2016 aan de bak!…

Natuurlijk zou jij voor jouw crowdfunding de rentevergoeding kunnen optrekken van gemiddeld nu 7,1% naar 8% of wellicht hoger, maar de vraag is, ga je daarmee de benodigde investeerders aantrekken.
Ik heb daar mijn twijfels over!

Een aantal investeerders zullen wellicht zich hierdoor laten verleiden, maar ook een aantal zal het project langzaam gaan beoordelen als risicovoller! En het kan best zijn, dat dit voor jouw project geheel onterecht is. Ja maar Gerard, ik zie bijvoorbeeld bij een Qredits 9% of hoger voorbij komen. Hoe wordt daar dan naar gekeken?

Wanneer partijen 9% of hoger vragen, met daarbij, dat ook nog eens allerlei zekerheden zijn bedongen, dat valt voor mij in de categorie ” woekerrentes”. Schandalig, deze door de overheid gesponsorde clubs, die ook nog eens weinig of niks bijdragen, maar dat terzijde!

Om in deze volwassenheidsfase, waarin we nu met Crowdfunding terecht gaan komen, een succesvolle campagne af te kunnen ronden, ben ik ervan overtuigd dat je meer en meer de komende jaren, je zult moeten onderscheiden met jouw project.

Dat kan zijn, een niche waarin je duikt, dat kan zijn een regionaal project zoals het Admiraal de Ruyter Ziekenhuis dat voornamelijk door de Zeeuwen zelf is volgestort, zo heb ik me laten vertellen. Maar volgens mij niet de zoveelste horecagelegenheid, hoewel de horeca momenteel wel één van de grootste projectverstrekkers is. Naast (ander) vastgoed.

Ook zal een goed uitgedachte marketingcampagne een voorwaarde worden voor het succesvol afsluiten van een crowdfundingproject. Wie ben je, waar sta je voor? Waar staat je bedrijf, product of dienst voor?

Een jaar tot een half jaar vooruit beginnen met het opwarmen van je campagne, het uitbreiden van je netwerk zal dan bovenaan de agenda moeten komen. Nu lijkt het nog zo dat elk project dat online wordt geplaatst binnen no time wordt volgestort. Helaas vrienden, dat gaat veranderen! Geloof me.

Crowdfunding, een weloverwogen keuze!…

Hoewel een Ondernemer, in onze beleving altijd bezig moet zijn met de financiering van zijn of haar bedrijf, zal de keuze om te gaan crowdfunden, operationeel een grotere impact gaan hebben, dan bijvoorbeeld het vinden van een investeerder.

Tijdig beginnen, al je zaken en (marketing) activiteiten daar op afstemmen is ons devies daarbij.

Zou jij voor jouw project of bedrijf willen gaan crowdfunden, maar twijfel je over de juiste manier van aanpak, het platform, het rentepercentage dat je moet bieden of anders? Neem dan contact met ons op en laat je campagne geen campagne worden, die uitdraait op een teleurstelling.

Hoewel jij als Ondernemer altijd het boegbeeld dient te blijven, hebben wij intern, ook voor jou de mogelijkheid om 85% van de werkzaamheden die behoren tot het succesvol afronden van een campagne, voor jou uit handen te nemen. Daarmee, daarbij kun jij je blijven focussen op die Ondernemerswerkzaamheden die wij niet voor jou kunnen uitvoeren. Ondertussen wordt er hard gewerkt aan jouw crowdfunding-campagne!