Daarom haakt een overnamekandidaat af

Ondernemer op leeftijd investeert niet (meer)!

De investeringsbereidheid van ondernemers daalt, naar mate de leeftijd van de ondernemer stijgt. Gemiddeld verwacht één op de tien ondernemers tot 50 jaar de komende twaalf maanden te investeren.

In de leeftijd van 51 t/m 65 jaar is het percentage ondernemers dat plannen heeft om te investeren vrijwel gelijk aan het percentage dat geen plannen heeft. Ondernemers boven de 65 jaar zijn niet (meer) van plan te investeren. Dit zijn waarschijnlijk ondernemers die aan het afbouwen zijn of hun bedrijf op termijn willen verkopen.

bedrijfsovername-contract

Wat zou jij doen, als je morgen weer zou starten?

Zomaar een artikel, de investeringsbereidheid van Ondernemers op leeftijd daalt, glijdt voorbij op scherm. De laatste tijd heb ik best al veel geschreven, over de moeizame verkoop van een bedrijf. Waarom, dat zijn tenminste cijfers die ik ken vanuit de UK, omdat 90% van de ondernemingen die worden aangeboden voor verkoop, niet worden verkocht!

Ik schreef al over het moeizame proces van de verkoop van een onderneming, en als ik dan het bovenstaande artikel lees, dan denk ik; Zouden de verkopers zich wel eens één moment verplaatsen in de situatie van een koper, een overnamekandidaat?

Want wees nu eerlijk, wie van ons, welke overnamekandidaat heeft nu echt zin in een bedrijf waarin de laatste jaren nagenoeg niks meer geïnvesteerd is? Nou, hoor ik sommigen zeggen, dat moet je niet zeggen Gerard, zo’n onderneming kan best vaak ook voor een aardig prijsje worden overgenomen! Denk je, je doelt dan zeker op de aankoopprijs?

Niet meer investeren, gaat meestal niet alleen over machines

Want hoewel het artikel de indruk wekt, dat het hier gaat om machines, en wanneer we praten over investeringsbereidheid dan gaat het daar meestal ook over, is er een vorm van investering, die (minder) kost, maar waarvan het gevaar groter is, als deze niet op peil is gehouden!

Bij wijze van; Machines kun je volgende week aangeschaft hebben, maar wanneer je niet “geïnvesteerd hebt in relaties en de juiste medewerkers, dan praten we over een veel groter probleem! Een uitgebalanceerde klantenportefeuille, evenmin als een uitgebalanceerd team, heb je volgende week als potentiële koper niet klaar staan, dat weten we allemaal, ook als je alleen nog maar het elftal van je zoontje traint.

Ik geloof heilig, nee ik weet uit eigen ervaring, dat veel mensen die belangstelling hebben voor een aangeboden bedrijf in het MKB, in 99% van de gevallen afhaken wanneer ze het vergrootglas er over heen leggen. Een stevige prijs, daarover kun je onderhandelen! Wellicht kan de verkoper de koper tegemoet komen, maar achterstand, daar is geen kruid tegen gewassen!

Maar wat moet ik doen dan, als ik mijn bedrijf wil verkopen?…

Doen of dat je het bedrijf niet wilt verkopen! Simpeler kan ik het niet maken!

Die bedrijven, die redelijk snel,- en goed worden verkocht, die worden gerund ofdat ze nooit verkocht zullen gaan worden! Punt! Ze worden gerund op een manier en een wijze, alsof de achterkleinkinderen nog hun schoolgeld daarvan moeten betalen.

Dat zijn namelijk de ondernemingen die zich in de kijker spelen bij een strategische koper, een MBI,- of MBO kandidaat, misschien wel een financiële koper! Goed gemanaged, er is een team samengesteld dat de Ondernemer kan vervangen, etc., etc. Een bedrijf dat iedereen wel wil hebben, en waarvoor mensen ook de portemonnee willen trekken!

Ook een bedrijf wat een potentiële koper gefinancierd krijgt, want dat is een andere reden dat een aantal ondernemingen niet verkocht worden, de koper krijgt het niet gefinancierd. Stel dat de bank nog wat wil doen, op basis van de relatie met de oude eigenaar, een slimme investeerder die dan moet aanschuiven, zal zeggen, heb je dat investeringsplaatje al bekeken, Ondernemer?

Moet ik dat dan nog oppakken Gerard?

Wel als je wilt verkopen, zeker voor een fatsoenlijke prijs. Mooier kan ik het niet maken. “You get what you see!” Zie jij er tegenop, om jouw bedrijf klaar te maken voor een aanstaande verkoop, neem dan contact met ons op om jou hierin te begeleiden! Je kunt je bedrijf maar 1 x verkopen, als het al lukt. Daarnaast moet de opbrengst ook goed zijn, dit omdat veel Ondernemers, niet echt goed voor zichzelf hebben gezorgd!

Wanneer je moet verkopen?…

Wat zeg je? Wanneer je moet verkopen? Zoals mijn oude Mentor altijd zei: “If you are over 40, and you are in an upcycle in your industry, SELL! You might not live long enough to see another upcycle! Ik denk niet dat ik die laatste zin hoef te vertalen, anders doe ik het graag voor je!

Heeft u plannen voor een bedrijfsovername?

Het is belangrijk dat u goed inzicht krijgt in het koop- of verkoopproces van uw onderneming en alles wat hier mee samenhangt. Daarom hebben wij het seminar Bedrijfsovername ontwikkeld. Krijg antwoord op uw persoonlijke vragen over bedrijfsovername, ontdek waar u op dit moment staat in het proces en leer hoe u de risico’s kunt beperken.

banner-masterclass-hob2