‘De werkplek van vandaag en morgen is gericht op de gebruiker’

Mobility en de gebruiker staan centraal

In de afgelopen jaren heeft de werkplek van heel veel mensen een ingrijpende transformatie doorgemaakt. Internet- en cloudtechnologie hebben ervoor gezorgd dat de werkplek tegenwoordig vaker wél dan niet locatie-onafhankelijk is. Mensen werken waar en wanneer ze willen en dat zorgt – onder de juiste condities – voor hogere productiviteit en een hogere klant- en medewerkerstevredenheid.

Over die ‘juiste condities’ spraken we met twee partijen die al jarenlang succesvol samenwerken om optimale werkplekoplossingen in de markt te zetten: softwareleverancier Microsoft en distributeur Copaco. “Een van onze speerpunten in office automatisering is sinds een jaar of vier onze cloudoplossing Office 365”, vertelt Jooske de Groot, Partner Channel Development Manager bij Microsoft Nederland. “Het is de ideale basis voor iedere werkplek, zowel vast als mobiel, met aan boord alle essentiële kantoorgereedschappen, e-mail en back-up. Het programma sluit naadloos aan op de mobility-trend omdat het eenvoudig meeverhuist met de gebruiker en probleemloos geïnstalleerd kan worden op de verschillende ‘devices’ waarmee hij werkt. Daarbij maakt het niet langer uit op welk besturingssysteem dat apparaat draait. Office 365 werkt behalve op Windows ook op Android en iOS toestellen.”

De gebruiker centraal

“De kracht én de charme van Office 365 is dat het uitgaat van de gebruiker, en niet meer – zoals in het verleden – pc-gebonden is”, meent Rick van den Hoogenhof, Portfolio Manager Cloud Services bij Copaco. “Naast dat je offline in de Officeprogramma’s kan werken, is het ook mogelijk om vanuit je browser te werken. Microsoft levert met Office 365 de basis; diensten die iedere gebruiker nodig heeft zoals e-mail, Office en bestandsopslag. Met Office 365 heeft de gebruiker via zijn browser overal toegang tot deze diensten. Onze rol als cloud-distributeur is dat we samen met onze channelpartners waarde toevoegen aan die sterke basis. Door van de gebruikersbehoefte uit te gaan kunnen we de beste werkplekoplossing samenstellen. Bijvoorbeeld de browser-based werkplek, waarbij Office 365 en Workspace 365 worden gecombineerd, de combinatie van Office 365 met een Remote Desktop Server farm of door het gebruik van Office 365 en SaaS-oplossingen op een Windows 10 device. Dit combineer je weer met onder andere migratie, backup en security-diensten, om je klant volledig te ondersteunen.”

Samenwerken in een abonnementsmodel

“Voor ons is een ervaren distributeur als Copaco een belangrijke toegangspoort tot een breed partnerkanaal, waarmee we graag samenwerken”, vervolgt De Groot. “Die samenwerking bestaat al vele jaren, maar is sinds de opkomst van cloud-oplossingen en de daarmee samenhangende maandelijkse abonnementsmodellen behoorlijk geïntensiveerd. Dat geldt ook voor de resellers die – als ze het goed doen – hun klanten verrassen met aanvullende diensten en lifecycle-management en het maandelijks contactmoment daarmee optimaal benutten. Microsoft biedt naast Office 365 ook de IaaS-oplossingen van het Azure cloud platform, maar ook CRM online en EMS, de Enterprise Management Suite.”

Bedrijven het best af met totaaloplossing

“Mobility heeft diverse zakelijke en persoonlijke voordelen, maar brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee op het gebied van datasecurity, identiteitsmanagement en applicatiebeheer”, weet Van den Hoogenhof. “Dat vergt een geïntegreerde aanpak en daarvoor biedt EMS van Microsoft de totaalpropositie voor volledig (locatie-onafhankelijk) werkplekbeheer.”

“Mobility heeft diverse zakelijke en persoonlijke voordelen, maar brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee op het gebied van datasecurity, identiteitsmanagement en applicatiebeheer”,

“We benaderen de problematiek langs vier assen: Identiteit, Apps, Devices & Data”, legt De Groot uit. “De mobiele medewerker beschikt over talloze mogelijkheden die hem in principe flexibeler én productiever maken. Maar vanuit de security-optiek wil je daar als bedrijf wel grip op houden. Zeker ook in het mkb, waar werk-mail op tienduizenden privételefoons staat. EMS combineert de – ook apart beschikbare – modules, Azure Active Directory Premium, Microsoft Intue, Azure Rights Management en Advanced Threat Analytics. Dit samen is dé oplossing voor Identiteits- applicatie- en apparaatbeheer, gegevens- en bedrijfsomgevingbeveilging. Azure Active Directory Premium lost een identiteitsvraagstuk op, maar helpt ook met de gebruikerservaring door middel van het mogelijk maken van single sign-on, niet alleen voor Microsoft programma’s, maar ook voor ruim 2500 publieke SaaS-applicaties. Microsoft Intune maakt het bedrijven en gebruikers gemakkelijk om apps en apparaten te beheren vanuit de cloud, ongeacht besturingssysteem. Met Azure Rights Management zijn bedrijven beter in staat om gegevens op document niveau te beveiligen. Dit gaat verder dan alleen documenten gemaakt in Office, zo kun je bijvoorbeeld ook PDF-documenten beveiligen. Met Advanced Threat Analytics is een bedrijf in staat om ongebruikelijke activiteiten binnen zijn bedrijfsomgeving te signaleren.”

Focus op functionaliteit

“Microsoft EMS via 2tCloud is een mes dat aan twee kanten snijdt”, zegt Van den Hoogenhof. “De klant beschikt over een overzichtelijke beheer- en beveiligingstool voor al zijn (mobiele) devices, terwijl de reseller via één managementconsole zijn klantenbestand efficiënt kan beheren. Sinds de start van CSP, afgelopen voorjaar, zijn we gezamenlijk opgetrokken om resellers te enthousiasmeren en te ondersteunen bij hun transformatie tot managed service provider. Dat doen we zowel commercieel als technisch in face-to-face gesprekken, webinars en door andere contactmomenten. Met Microsoft, maar ook met de andere vendoren die onderdeel uitmaken van ons 2tCloud-portfolio. Het is belangrijk om te laten zien wat er allemaal mogelijk is, waarbij het de kunst is om de reseller te laten zien hoe hij zijn technische kennis kan vertalen in (toegevoegde) commerciële waarde voor zijn klant. Dat betekent focus op functionaliteit, niet op techniek, en het stellen van de juiste vragen. Want de partner die de juiste vragen stelt haalt de mooiste klanten binnen”, besluiten De Groot en Van den Hoogenhof.