Een investeerder of de juiste investeerder?

Zorg ervoor dat een investeerder meer brengt dan alleen geld

Ik snap heel goed dat je als Ondernemer, wanneer je op zoek bent naar geld om je bedrijf te financieren, (al) heel blij bent met elke € 10 K die iemand in jouw bedrijf wil investeren.

Toch is het te gemakkelijk om tegen de 1e beste investeerder dan maar welkom te zeggen! Vaak hebben Ondernemers al veel kostbare tijd verloren om (nog) investeerders met elkaar te vergelijken, een situatie waarvan toch een aantal investeerders profiteren. Tijdig beginnen, zelfs wanneer je het geld nog niet nodig hebt, is dan ook advies en hier hebben we recentelijk ook nog over geschreven.

Geen enkel aanbod van € 500 K is hetzelfde!…

Geld is geld Gerard! Nou echt niet, laten we even het voorbeeld van die € 500 K aanhouden. Waar zou jouw voorkeur naar uitgaan, en ik zeg dit met alle respect.
EUR 500 K, waarvan je oom heeft aangegeven, hij heeft zojuist zijn bedrijf verkocht, dat hij dit wel wil investeren in jouw bedrijf. Of € 500 K van dat Chinese contact, waarmee je via een relatie in contact bent gekomen en waarvan je inmiddels op hun website hebt gezien, uiteraard moet je dit nog controleren, dat zijn goede ingangen in jouw industrie hebben?

Nu hebben we hier ook al vaker geschreven met je familie moet je wandelen, niet handelen, maar het gaat mij er om even een goed voorbeeld te stellen, waarna je moet kijken, meer dan enkel het geld wat een investeerder wil investeren. Want was het ook niet jouw doel om met je product voor ziekenhuizen internationaal te gaan?

Nu hoef ik over China niets (meer) te zeggen. De enorme thuismarkt die men daar heeft en de wens van veel Chinezen om over een aantal jaren op west-Europees levensstijl niveau te komen, voorzover men dat op een aantal plekken al niet is, maakt 1 en 1 = 3. Het blijkt dat deze Chinese partner/investeerder ook zelf nog eens een aan 3000 tal ziekenhuizen in China levert , waarmee het ook een perfecte marketingpartner wordt!

Je snapt dat je deze afwegingen alleen kunt maken wanneer je tijdig op zoek gaat naar geld! Wanneer je het nodig hebt, ben je in feite al te laat! Maar zul je zeggen, ik kan toch best met die oom beginnen, om daarna alsnog een internationale partij te vinden? Ja dat kan, maar die beste oom zal hoogstwaarschijnlijk er toch wel wat voor willen hebben? Dan praten we dus over het weggeven van aandelen.

Voor het geval dat je het nog niet weet, aandelen kun je maar 1 x weggeven!…

Je kunt ze wel terugkopen, vaak tegen een andere (lees hogere) maar dat is neem ik aan niet jouw bedoeling. Overigens geldt het weggeven van aandelen net zo goed voor mede – Ondernemers. Helaas zien wij te vaak in onze praktijk dat ooit gestart is met een collega Ondernemer op een basis van, samen uit, samen thuis. Op basis van daarvan krijgt ieders 50% of een ander gelijk deel wanneer het 3 of 4 aandeelhouders betreft.  ik moet de eerste x nog tegenkomen waarbij de input van alle partijen dezelfde was. Wat zeg ik, in 99% van de gevallen is dit nooit het geval. Verdelingen van aandelen die hebben plaatsgevonden worden dan vaak later betreurd, zeker wanneer partijen geen afscheid willen nemen van hun aandelen.

Want Nederland heeft maar 74 ziekenhuizen!

Terug naar het voorbeeld van die Chinese partner / investeerder. Want hoewel het zeer gracieus is wat je oom aanbiedt, zijn er in Nederland maar een 74 tal ziekenhuizen die, als ze het al willen, jouw product kunnen afnemen. Wat wij vaak zien is dat Ondernemers te klein van zichzelf en van hun Onderneming denken. Om (meteen) de juiste investeerder aan te trekken, moet je groot denken, waar wil ik met mijn onderneming naar toe? Wil je lokaal actief zijn en blijven, dan is wellicht een Nederlandse investeerder prima, wil je echt internationaal, dan is het verstandig om direct je kostbare tijd, energie en geld te besteden aan een investeerder, misschien ook wel een partner die ook de ingangen heeft in de één van de markten waar je met je product naar toe wilt.

Zeker voor een Ondernemer in Nederland, met toch een relatief kleine thuismarkt is dit zeker aan te bevelen. Groot denken is overigens wat anders dan groot doen, hier schreven wij daar al eerder over. Zeker als een start – up, wanneer jezelf op de wereldmarkt wil zetten, dan zal jouw weg Azië kruisen, wat gelezen mag worden als China. Yuquan Wang die al meer dan 10 jaar werkt voor Haiyin Capital, een in Beijing gevestigde venture capital, wist het op de volgende veelzeggende manier te omschrijven. Hij zei;  “The next Steve Jobs won’t come from China, but he’llneed China if he expects to build a global company.”

Is China dan in dit geval zaligmakend?

Nee, absoluut niet. Er zijn de afgelopen 10 jaar ook heel wat slippartijen geweest met Chinese investeringen en investeerders, maar ook deze markt wordt volwassen. Niet iedereen die daar een samenwerking op zet zal zijn omzet zien verdrievoudigen. Er zijn ook voorbeelden van regelrechte ongelukken. Toch zijn veel start-ups slim genoeg om te weten dat ze het niet alleen in China redden. Zoek daarvoor de juiste partner, die ook weet hoe het is om samen te werken met kleinere bedrijven.

Om je te laten zien dat dit niet enkel fictie is, verwijs ik jullie naar PitchBook. Het aantal ronden financiering dat U.S. bedrijven wisten te realiseren met een Chinese participant aan boord, verdrievoudigde in 3 jaar. Van 67 in 2012 naar 201 in 2014. In diezelfde tijdsperiode de dealwaarde klom op van $ 1 miljard naar $ 4,3 miljard.

Hoe dan ook, of het nu China of de U.S is, zorg ervoor dat een investeerder meer meebrengt dan alleen maar geld. Want, hoe raar je het misschien ook zult vinden klinken, er is meer geld beschikbaar, dan dat er aan goede deals in deze wereld zijn. Alleen dat geld zoekt goede deals die een behoorlijk rendement en een goede exit opleveren!

Met de juiste investeerder / partner aan bood, neem je dan een echte Quantum Leap!