Een succesvolle Crowdfunding campagne! En dan?

Beloof geen dingen die je niet waar kunt maken

Ik moet eerlijk bekennen dat de oorsprong van dit blog, ligt bij een blog wat ik zaterdag las, geschreven door het advocatenkantoor Wragge Lawrence Graham & Co (WLG), één van top advocatenkantoren in Canada.

En hoewel ik het niet eens ben met alles wat de heren Richard Goold & Richard Ellis opschrijven, hebben ze op een paar punten gelijk en dat was voor mij de aanleiding van dit blog!

Crowdfunding, the world is watching you

Om de essentie van dit artikel te behouden, richt ik mij in dit blog enkel op succesvolle Crowdfunding campagnes, die dan wel door lening(en) aan het bedrijf tot stand komen (het aantrekken van vreemd vermogen), dan wel door het uitgeven van aandelen (het aantrekken van eigen vermogen). Zoals jullie weten hebben we nog de 2 andere varianten van Crowdfunding, zijn de donaties en rewards, (ook wel sponsoring genoemd) denk aan het bestellen van een product, dat dan nog geproduceerd moet worden.

We zijn het er allemaal over eens. Crowdfunding mag zich momenteel, zeker ook in Nederland verheugen in een ongekende belangstelling. Record na record word gebroken, zeker internationaal, en dan met name de U.S., where else, worden de bedragen steeds groter. Een van de grotere projecten die ik zelf maandelijks volg is Roberts Space Industries, echt ook een aanrader om eens te gaan kijken. Zij hebben sinds hun eerste campagne in 2012 $ 94.202,788 opgehaald!

En het is ook allemaal heel begrijpelijk. We hebben aan de ene kant veel spaarders die momenteel absoluut ontevreden zijn over de rente die hun spaartegoed op de bank oplevert. Daarnaast hebben we ook spaarders, misschien wel dezelfde, die zichzelf nog niet echt investeerders willen noemen, wellicht ook niet zijn, maar die ook wel eens het gevoel willen hebben dat ze op weg zijn naar hun plek in de Quote 500! (In het laatste geval praten we dan over equity crowdfunding)

Aan de andere kant hebben we de Ondernemers die graag snel aan de slag willen. Ondertussen weten zij wel, dat er voor hen bij de bank (bijna) niks te halen valt, maar die 123 ook niet de behoefte hebben om met 1 of met meerdere investeerders, fysiek aan tafel te gaan. De laatste groep stelt veel,- en vaak ook nog eens lastige vragen en ik moet eerlijk bekennen dat deze groep voldoet aan de vaak gehoorde klacht van Ondernemers, ze zijn totaal niet Ondernemend!

Dames en heren fondsbeheerders; Een ondernemende rol was ooit het vertrekpunt van uw oud collega’s, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat sommigen van u wel heel veel weer op een bank beginnen te lijken. Misschien iets minder financieel deskundigen aannemen en wat meer business developpers.

Tel daarbij op, dat je in het huidige tijdperk relatief veel cash kunt ontvangen voor relatief weinig zekerheden, dan wel aandelen om uit te geven en de som is gauw gemaakt om te gaan crowdfunden. Een Crowdfunding campagne daarentegen, kan met de juiste financiële onderbouwing, het laten zien dat de cashflow in staat is om de leningen met rente terug te betalen, ” relatief ” eenvoudig op een platform worden geplaatst, waarbij ik soms ook, ook met een prachtige financiële onderbouwing, twijfel aan de haalbaarheid.

Ja maar Gerard, het plan is toch doorgerekend?

Nou en? Dat zegt nog niks over de haalbaarheid! Als ik zie dat bij een nieuw op te zetten onderneming, het 2e jaar al volop productie wordt gedraaid, met een productieproces dat nog moet worden (op) gebouwd, dan heb je als krediet beoordelaar nog maar weinig van het leven gezien!
Sorry, maar ik ken de sector! Met dieren draai je, in jaar 2 nog geen volop productie, forget it!

Maar wat moet ik als Ondernemer daar dan mee doen?

Natuurlijk, ik ben niet gek; Als de Nederlandse spaarder, na het kennismaken met jou, met jouw bedrijf, het doornemen van het financieel plan, dat overigens is goedgekeurd door de beoordelaars van een crowdfundingplatform, besluit om geld te steken in jouw onderneming, wat moet jij dan nog doen? Nogmaals waarschuwen dat het risicovol is? Zeker niet, je hoeft tenslotte deze mensen niet weg te jagen, waarom zou je er dan anders aan moeten beginnen?

Wel moet jij je realiseren, zeker wanneer het gaat om equity crowdfunding, dat jij de principaal bent! Ik heb er even de Wikipedia link bij gedaan om te zien wat het woord betekent, maar als gids in een wereld van “adviseurs” en platformeigenaren is het onze taak om jullie als Ondernemers te informeren over die gevaren die anderen niet kennen, dan wel vanwege hun verdienmodel niet kenbaar zullen maken!

Tenslotte willen wij jou ook graag van dienst zijn, als jij overweegt om over een aantal jaren, een vervolg financiering aan te trekken, dan wel dat je daarna besluit om je bedrijf weer van de hand te doen. Als wij jou nu niet waarschuwen, dan ben je er wellicht tegen die tijd niet meer, dan wel ben je ontevreden over onze rol in het verleden.

Zoals wij al vaker hebben geschreven; Wij willen jullie op die manier adviseren en begeleiden, zoals we ook graag zouden zien, als onze rollen waren omgedraaid!

Maar Gerard, iedereen probeer zijn werk toch zo goed mogelijk te doen? Oh ja, dat geloof ik, en hoewel ik alles respect heb voor alle platformeigenaren in Nederland en daarbuiten, zij hebben tenslotte hun nek uitgestoken, zo ook al die andere Fintech bedrijven, wat zij in feite ook zijn, maar ook bij hen dient de schoorsteen te roken!

Wel (beurs)genoteerd, niet beursgenoteerd, wat te doen?

Zoals we net al schreven, met equity-crowdfunding betreedt je een toneel, waarvan wij ons momenteel wel afvragen, of iedereen wel heel goed duidelijk is wat, als de storm opsteekt de consequenties kunnen zijn. Om investeerders aan te trekken, deel je als Ondernemer je visie en spreek je, je vertrouwen in de toekomst uit, daar is niks mis mee, een investeerder kan toch ook nadenken?

Jazeker kunnen ze nadenken, zolang ze daartoe bereid zijn! Nogmaals, zolang alles goed gaat, is er niks aan het handje. Op het moment dat de storm opsteekt, de begrootte omzet wordt bij lange niet gehaald, de netto winst is inmiddels een netto verlies geworden en als principaal ben jij niet duidelijk genoeg naar je aandeelhouders geweest, dan kunnen kleine aandeelhouders in 1 x hele slechte verliezers worden!

Tegen die tijd is er ook wel advocaat gevonden die wel bereid is om op basis van een no cure no pay, of een kleine aanbetaling door veel investeerders deze zaak tegen jouw bedrijf op te pakken. Vraag dat maar eens aan één van de verzekeringsmaatschappen in Nederland. Of wat te denken van een programma als een Radar?

Diezelfde mensen die ooit betrokken waren bij de start van jouw onderneming, of inmiddels hun kinderen, veranderen in kleine business devils! Ik heb geen idee, hoe op dat moment de platformen zullen reageren en of ze daarin verantwoordelijkheid zullen nemen? De kans is uitermate groot, mede gezien hun snelle groei dat ze inmiddels al in andere (buitenlandse) handen zijn, waarbij het dan aanwezige bestuur zal verwijzen naar hun voorgangers!

Conclusie Gerard, wat moet ik doen?

Wees je heel goed bewust als jij gaat Crowdfunden dat jij de principaal bent. Beloof geen dingen die je niet waar kunt maken, hoe hard je het geld ook nodig hebt! Doe ook geen toezeggingen, waarbij je later via een smartphone opname hieraan nogmaals herinnerd wordt, terwijl jij al lang dacht dat iedereen dat ondertussen al wel vergeten zou zijn.

Overweeg jij op dit moment te gaan crowdfunden, dan wel via de leningsvorm, dan wel via een aandelenuitgifte, wees je er dan van bewust dat je woorden van dit moment, hoe klein je nu als onderneming nog bent, later gewogen kunnen worden als je wel groter bent geworden!

Uiteraard kun je met al je vragen hierover, met ons, als een echte onafhankelijke partij contact opnemen.

Wanneer je gaat crowdfunden, dan wensen wij je alvast veel succes met de campagne.