Geen voordeel meer voor de plug-in hybride

Plannen autobelastingen vanaf 2017 definitief

De zogenaamde Autobrief 2, die alle belastingmaatregelen rondom de auto bevat vanaf 2017, is begin mei door zowel de Tweede als de Eerste Kamer aangenomen. Op de valreep zijn er nog enkele wijzigingen aangebracht die met name negatief uitvallen voor de zo populaire plug-in hybride (PHEV).

Plannen autobelastingen 2017

Het bijtellingstarief voor de plug-in, nu 15%, gaat vanaf volgend jaar (1 januari 2017) in een klap naar 22%, zoals voor alle auto’s gaat gelden, behalve dan voor volledig elektrische auto’s; die blijft zoals eerder was verkondigd op 4%. In eerste instantie zou de bijtelling van PHEV’s gelijke omhoog gaan, van 17% in 2017 en 19% in 2018 tot uiteindelijk 22% in 2019.

Wel wordt het halftarief van de MRB (wegenbelasting) verlengd.  De verhoging van de MRB tot een driekwarttarief in de jaren 2019 en 2020, zoals aanvankelijk het plan was, gaat dus niet door. Dat blijft op de het huidige halftarief. De Tweede Kamer wil daarmee vooral de koop van tweedehands plug-in hybrides stimuleren.

BPM

De BPM wordt volgens het wetsvoorstel afgebouwd met ongeveer 12% tot en met 2020. Dat zou zowel gelden voor de CO2-afhankelijke tarieven als voor de dieseltoeslag. Via een amendement regelt de Tweede Kamer nu dat de dieseltoeslag niet omlaag gaat. Dat geeft ruimte om de CO2-afhankelijke tarieven sterker te laten dalen (met ongeveer 14,7% tot en met 2020).

Vanaf 2019 wordt een MRB-verhoging doorgevoerd voor oude dieselauto’s zonder af-fabriek roetfilter. De extra opbrengsten daarvan waren nog niet ingeboekt. De Tweede Kamer wil dat deze worden gebruikt om het algemene MRB-tarief vanaf 2017 te verlagen. Daarvoor is een motie aangenomen. Ook is er een motie aangenomen waarin het Kabinet wordt opgeroepen om een opkoopregeling voor oude dieselbestelauto’s van ondernemers in het leven te roepen.