Wie beheert je ICT-systemen in 2020?

De toekomst is Remote Monitoring and Management systemen

Niemand! Over vijf jaar beheert niemand je ICT-systemen, want in 2020 beheren systemen elkaar. Dat is de toekomstvisie van Informatel Services. De eerste stap naar die toekomst is wat ons betreft Managed Services, een efficiencyslag die je vandaag al kan maken.

De centrale server, wie kent ‘m nog? Niet eens zo heel lang geleden had elk bedrijf ergens zo’n serverkast staan. Hardware was erg duur, dus die ene server regelde de hele kantoorautomatisering en uw systeembeheerder zorgde dat de boel bleef draaien. Daarvoor maakte hij – het was meestal een man -wekelijks of maandelijks tabellen met gegevens over de belasting van de processor, de harddisk en het geheugen. Hij zocht naar uitschieters en trends en trok daar conclusies uit. Dat er binnenkort extra geheugen gekocht moest worden, bijvoorbeeld, of dat een back-up van uw ict-systemen voortaan beter op een ander moment gedraaid kon worden.

ICT-systemen beheren in 2015

Sinds de oertijd van de kantoorautomatisering zijn systemen alleen maar complexer geworden. Het aantal processen dat tegelijk plaatsvindt, ook in een kleine onderneming, is vele malen groter dan ‘vroeger’. ICT-systemen beheren is natuurlijk meeveranderd. Remote Monitoring and Management Systemen (RMM) deden hun intrede.

RMM is software waarmee talloze gegevens kunnen worden geregistreerd en geanalyseerd. En dat niet maandelijks of wekelijks, maar net zo vaak als je wilt. Zelfs elke 5 minuten. Als er actie van de beheerder nodig is, geeft dit ICT-systeem een melding.

Dankzij deze nieuwe technieken kun je eenvoudig meerdere servers tegelijk beheren en toch snel inspelen op afwijkingen en trends. En, omdat het ‘remote-systemen’ zijn, hoef je dit deel van het systeembeheer niet in huis te hebben. Je kunt het systeembeheer gerust uitbesteden aan een ICT-dienstverlener, die op afstand Managed Services levert.

In 2020 zijn ICT-systemen zelf een systeem

We kunnen dus al veel automatiseren, maar straks komt er helemaal geen mens meer aan te pas. Het ene (RMM-)systeem zal het andere beheren en bepaalt zelf of er sprake is van een afwijking en welke actie nodig is. Sterker nog, dit ICT-systeem zal de actie ook zelf uitvoeren. Dat is niet helemaal toekomstmuziek. Informatel Services monitort nu ICT-systemen van haar klanten al op meer dan 100 punten en past zelfs op bijna 15% hiervan zogenoemde healing scripts toe.

Nog even en dan zullen ICT-systemen op honderden punten worden gemonitord en tot 90% zal door het RMM-systeem worden gecorrigeerd. Maar, zover is het nog niet.

ICT-systemen: zelf doen of uitbesteden?

Een systeem dat jouw ICT-processen in de gaten houdt, automatisch trends ontdekt en afwijkingen meldt, dat klinkt eenvoudig. En dat het is ook, als het maar goed ingeregeld is. Dat is de crux. Je moet namelijk per systeem en per proces de juiste parameters instellen om het efficiënt te kunnen monitoren.

Een RMM-systeem kan werkelijk alles registreren, maar welke processen zijn nu echt relevant voor jouw bedrijfsvoering? Welke marges zijn acceptabel? Bij welke afwijkingen of gebeurtenissen moet het programma een melding doen? Je gespecialiseerde ICT-dienstverlener kan, samen met jou of je eigen ICT-medewerker, het systeem zo inrichten dat het optimaal efficiënt is, toegespitst op jouw bedrijfsvoering.

Vervolgens kan je ook het systeembeheer bij dezelfde ICT-dienstverlener onderbrengen, zodat je systeem altijd ‘up and running’ is.

En wat doen we met de systeembeheerder?

Al deze ontwikkelingen betekenen niet dat je je systeembeheerder kunt ontslaan. Maar, zijn of haar vak verandert wel definitief. Van een automatiseringsmedewerker die continu met bits en bytes bezig is en achter feiten aanrent tot een sparringpartner die de bedrijfsleiding helpt om de nieuwste technieken zo te implementeren dat het je business ondersteunt.