Innoveren met telefonie

Flexibeler en verbeterde bereikbaarheid

Steeds vaker willen medewerkers overal en altijd in contact kunnen zijn met collega’s en relaties. Om tijd- en plaatsonafhankelijk werken mogelijk te maken, worden steeds vaker nieuwe communicatieoplossingen ingezet. Oplossingen waar al geruime tijd over gesproken wordt, vinden tegenwoordig vaker de weg naar het bedrijfsleven. De meest genoemde technologieën zijn VoIP, hosted telefonie, vast-mobielintegratie en Unified Communications. Onderstaand een overzicht en de voordelen van de diverse mogelijkheden.

Telefonie over internet

Telefonie over internet (VoIP) bestaat al geruime tijd. Steeds vaker wordt bellen via internet als oplossing gebruikt, zonder dat de gebruiker in de gaten heeft dat er via internet gebeld wordt. Het is goedkoper en biedt daarnaast ook veel gebruikersvoordelen. VoIP-telefonie is gemakkelijk te integreren met andere systemen, zoals een ERP- of CRM-systeem. Met de ip-techniek is iedere vaste lijn met het grootste gemak overal naartoe te leiden. VoIP-telefonie kan ingezet worden met een eigen centrale op locatie of als onderdeel van een hosted oplossing.

Hosted telefonie

Met hosted telefonie wordt er middels een vaste telefonieomgeving vanuit de cloud gewerkt. Hosted telefonie zorgt ervoor dat bedrijven niet meer hoeven te investeren in dure centrales en in het onderhoud ervan. Hosted telefonie zorgt bovendien voor een besparing op de belkosten. Verder is een hosted telefonieoplossing schaalbaar en flexibel in te regelen naar de gebruikersbehoefte van de organisatie. Zodra de organisatie groeit kunnen er eenvoudig gebruikers toegevoegd worden.

Vast-mobielintegratie

Steeds meer organisaties stappen over op het integreren van vaste en mobiele telefonie. Vast-mobielintegratie biedt vele voordelen voor zowel de organisatie als de gebruikers. Medewerkers zijn beter bereikbaar door het gebruik van één telefoonnummer. De smartphone krijgt daarnaast dezelfde functionaliteiten zoals men deze van de vaste telefoon kent, zoals doorschakelen, hunt-groepen, etc. Als medewerkers binnen het netwerk van het bedrijf aanwezig zijn, dan schakelt de mobiele telefoon over op het wifi-netwerk, zodat er draadloos gebeld wordt.

Unified Communications

UC heeft als doel gebruikers zoveel mogelijk te faciliteren in hun informatie- en communicatiebehoefte. UC biedt meer dan alleen het afhandelen van telefoonverkeer. Met een geïntegreerde UC-oplossing worden naast de traditionele telefoon ook VoIP, chat, mail, videoconferencing of een gedeeld bureaublad ingezet. Zodoende zijn medewerkers flexibeler en beter bereikbaar. UC beperkt zich niet tot één specifiek platform, maar kan voor verschillende (mobiele) besturingssystemen ingezet worden. Een belangrijk voordeel is dat er vaak gewerkt wordt met één herkenbare interface die zowel op de desktop als op mobiele apparaten zoals een tablet of smartphone hetzelfde is.

Koppeling telefonie aan CRM

Voor een goede klantervaring is het belangrijk om hun gegevens vast te leggen. Het meest efficiënt werkt het als dit automatisch gebeurt. Zodra een klant belt, zal er bekend moeten zijn wie de klant is en hoe zijn historie eruitziet. VoIP-telefonie maakt het mogelijk om telefonie aan een CRM-systeem te koppelen. Zo is het mogelijk om telefoongesprekken automatisch op klantniveau te registreren en door middel van nummerherkenning de klantgegevens te laten verschijnen wanneer deze belt. VoIP-telefonie is gunstig voor organisaties in termen van bereikbaarheid, efficiënt beheer en kostenbesparing.