Is het tijd om handmatige factuurverwerking uit te zwaaien?

Gaat jouw organisatie wel of niet de overstap maken op digitale factuurverwerking?

Wist je dat 47 procent van de organisaties geen inzicht heeft in het crediteurenproces? Dat betekent bijvoorbeeld dat zij niet altijd weten waar een factuur gebleven is, waardoor deze niet of te laat betaald wordt. Hierdoor kan de cashflow in gevaar komen. Deze problemen zijn vaak terug te herleiden naar de papieren factuur die van bureau naar bureau reist. Gelukkig is er een positieve trend gaande in het aantal facturen dat digitaal verstuurd en verwerkt wordt. Hoe weet je of je als bedrijf hieraan mee zou moeten of willen doen?

Elf essentiële vragen die helpen bepalen of digitale factuurverwerking de moeite waard is

Automatische factuurverwerking kan mooie voordelen bieden, zoals kostenbesparing en snellere doorlooptijden. Toch is het niet voor iedere organisatie slim om (nu) de overstap te maken. Je kunt wellicht honderdeneen vragen bedenken om de afweging te maken. In de praktijk blijkt echter dat er elf essentiële vragen zijn die je jezelf moet stellen om er achter te komen of je het crediteurenproces moet gaan digitaliseren. Deze vragen heb ik voor je samengevat in een overzichtelijk e-book, genaamd Overstappen op digitale factuurverwerking: ja of nee?.

Twee voorbeeldvragen uit het e-book

Aan welke vragen moet je zoal denken? Hieronder tref je twee vragen aan uit het e-book met een korte uitleg erbij.

  1. Hoeveel facturen komen er op jaarbasis binnen? Deze vraag kon je waarschijnlijk ook zelf wel bedenken. Maar vanaf hoeveel factureren is het doorgaans rendabel om de overstap te maken? Dat zijn er 2500. Toch kun je ook met minder te verwerken facturen vaak prima tijd en kosten besparen, doordat er tegenwoordig ook online diensten bestaan waarbij je per factuur betaalt.
  2. Hoe verloopt het huidige accorderingsproces in de organisatie? Verloop het accorderingsproces nog helemaal handmatig? Of maak je wellicht al gebruik van de aanwezige workflows in het ERP-systeem? Zo’n workflow versnelt het proces doorgaans. Toch zie je dat veel organisaties ook dan nog tegen problemen aanlopen, bijvoorbeeld doordat niet alle budgethouders een licentie hebben voor de ERP-oplossing. Hierdoor is het lastig om een volledige workflow in te zetten vanuit de ERP-gedachte. Een oplossing hiervoor is om de workflow buiten de ERP te houden, waardoor er ook geen dure, extra licenties aangeschaft hoeven te worden voor de budgethouders.

Ben je benieuwd naar de overige essentiële vragen? Download het e-book dan gratis via onderstaande button. Zo weet jij of jouw organisatie handmatige factuurverwerking wellicht ook binnenkort uit zal zwaaien.

Factuurverwerking