Jong en ondernemend Den Haag verandert Private Banking

Het ondernemerschap verandert

Steeds meer Haagse ondernemers verkopen rond hun veertigste levensjaar hun succesvolle bedrijf. Veel van hen zijn heel trots op wat ze hebben neergezet, constateert Martijn Storsbergen, kantoordirecteur van ABN AMRO MeesPierson Den Haag.

In gesprek met deze jonge ondernemers hoort Storsbergen (40) veelvuldig hetzelfde verhaal: “Geld verdienen is voor hun nooit de belangrijkste drijfveer geweest. De onderneming is geboren uit passie en het vermogen is plots ontstaan door de – vaak onverwacht snelle – verkoop van hun succesvolle bedrijf. De wens om in het bedrijf te blijven wordt gecompenseerd met de gedachte om iets nieuws te beginnen.”

Het moment van bedrijfsoverdracht

“Jonge, Haagse ondernemers verdienen steeds sneller flink aan de verkoop van hun bedrijf”, constateert hij. “Het gaat vaak om dynamische mensen met specifieke kennis en/of vaardigheden. Zij hebben logischerwijs andere behoeften en wensen dan oudere DGA’s, die doorgaans jaren hebben toegeleefd naar het moment van bedrijfsoverdracht. De topics waarover de jongere Private Banking klanten met hun bank willen praten, verschillen van die van ouderen. Zij zijn nog niet bezig met traditionele vragen als ‘Hoe zal ik mijn pensioen inrichten? en Hoe wil ik mijn vermogen overdragen?’ Uiteraard wordt er wel gesproken over het beheer van hun vermogen. Vaak bestaat er echter ook de wens om flexibiliteit te behouden. Want als er een mogelijkheid langskomt, dan moet die financieel haalbaar zijn. Het blijven immers ondernemers. De behoefte aan begeleiding bij het maken van deze financiële besluiten voor de toekomst groeit.”

Door de veranderende behoefte en wensen van jongere klanten, blijft ook ABN AMRO MeesPierson evolueren. “Deze ondernemers staan anders in het leven dan de oudere DGA’s. Voor veel jonge klanten is het bezitten van veel geld hen ‘overkomen’. Als private banker moet je begrip hebben voor de emotie die dit met zich meebrengt en tegelijkertijd een voor de klant passend advies kunnen aanbieden. Om onze verschillende klantgroepen goed te kunnen bedienen, hebben we daarom meer diversiteit in onze organisatie doorgevoerd. Enerzijds zijn dat medewerkers met ervaring in het bedrijfsleven en als ondernemer. Anderzijds zijn dit adviseurs met specifieke sectorkennis, bijvoorbeeld van de markt en bedrijvigheid in het Westland.”

Aanbod van specialismen

Juist in de regio Den Haag is het uitgebreide aanbod van specialismen van belang, legt de directeur uit. “De regio Den Haag is divers en qua dynamiek een opkomende regio, met op veel gebieden een uitstekend ondernemersklimaat. Daarbij zien we dat het ondernemerschap verandert. Neem het Westland, waar veel jonge ondernemers het bedrijf overnemen, bijvoorbeeld van hun ouders. Zij zijn vaak hooggeschoold en innoveren de tuinbouw in rap tempo. En in de regio Leiden zien we bijvoorbeeld allerlei start-ups op het gebied van biologische en medische technologie ontstaan. In combinatie met de voorzieningen van het sfeervolle Den Haag is de regio meer en meer interessant voor jonge ondernemers.”