De kracht van LinkedIn als leadgenerator

Aan de slag met praktische LinkedIn tips voor het genereren van kwalitatieve leads

Gebruik jij LinkedIn wel optimaal om nieuwe contacten te leggen, leads te genereren en klanten binnen te halen? Na het lezen van dit artikel zal je waarschijnlijk moeten toegeven dat je er meer uit zou kunnen halen. LinkedIn is hét social media kanaal bij uitstek om kwalitatieve leads te genereren. Wij geven je graag een aantal LinkedIn tips die je kunt gebruiken voor leadgeneratie.

0Maak LinkedIn onderdeel van je salesstrategie

Je kunt LinkedIn natuurlijk gebruiken om de profielen van relaties te bekijken. Wat doen ze en waar werken ze momenteel? Welke gezamenlijke connecties heb je met deze relatie?

De kracht van LinkedIn is dat je vrij makkelijk nieuwe contacten kunt leggen en informatie kunt delen. Maak LinkedIn onderdeel van je sales strategie en haal er uit wat er in zit.

Praktische LinkedIn tips:

We hebben 4 LinkedIn tips op een rijtje gezet voor je waar je direct mee aan de slag kunt:

1. Geavanceerd zoeken met LinkedIn

Wij adviseren je wat vaker gebruik te maken van de optie ‘geavanceerd zoeken’ met LinkedIn om nieuwe contacten te leggen. Dat doe je zo:

  • Naast de algemene zoekfunctie vind je de functie ‘geavanceerd zoeken’.
  • Klik deze aan en bekijk eens goed wat de mogelijkheden allemaal zijn.
  • Je kunt individuele profielen zoeken door te zoeken op naam. Maar je kunt bijvoorbeeld ook een meer algemene zoekopdracht ingeven zodat je een cluster van profielen vindt.

LinkedIn-zoeken

Heb je een goede en interessante zoekopdracht gemaakt? Je kunt deze dan opslaan door rechtsboven op ‘zoekopdracht opslaan’ te klikken.

LinkedIn-zoekopdracht-opslaan

Nu kun je hier vaker gebruik van maken en LinkedIn stuurt je zelfs een bericht als er nieuwe zoekresultaten zijn. Een super handige tool voor effectieve leadgeneratie via social media niet waar?

2. De kracht van persoonlijk aanspreken

Heb je LinkedIn-profielen gevonden die interessant voor jou of je business kunnen zijn? Wil je met ze in contact komen? Maak dan vooral niet de fout om een onpersoonlijk bericht te sturen. Maak het persoonlijk! Hoe kom je bij deze persoon terecht, wat is de reden dat je wilt ‘linken’, wat heb je hem of haar te bieden?

Wees vooral eerlijk en transparant, houdt geen vaag en overduidelijk salespraatje… Daar zit niemand op te wachten!

3. Conversiegericht profiel

Je kunt tot 3 websites aan je profiel toevoegen. Vervang de standaard LinkedIn term ‘My Profile’ en en kies ‘Other’ bij het invoeren van jouw websites. Maak de omschrijving een aantrekkelijk call-to-action, zodat je de bezoekers van je profiel uitnodigt om je website(s) te bezoeken. Een voorbeeld van een omschrijving die aanzet tot actie is ‘Download gratis e-book xxx’. Je kunt voor de omschrijving maximaal 30 karakters gebruiken. Overigens is dit ook goed voor de ranking in de zoekresultaten van Google!

LinkedIn-profiel

4. Plaats relevante content op LinkedIn

Plaats op regelmatige basis relevante, unieke en interessante berichten op LinkedIn. Dit kun je doen op de je persoonlijke profiel, op je bedrijfspagina, maar ook door een bijdrage te publiceren met Pulse!

LinkedIn zet steeds meer in op de waarde van content. SlideShare is geïntegreerd zodat je makkelijk presentaties kunt delen. Plaats ook eens berichten in discussiegroepen, zoals een link naar een artikel dat je hebt geschreven. En vergeet hierbij de call-to-action niet, laat mensen contact met je opnemen of hun gegevens achterlaten. Schuw die expertrol niet!

Betaalde leadgeneratie via LinkedIn-campagnes

Zoals je weet kun je via LinkedIn ook betaalde advertentiecampagnes opzetten. Voor sommige bedrijven een effectieve manier om miljoenen actieve professionals te bereiken. Hier komen we in een ander artikel binnenkort op terug! De eerste stap voor een succesvolle LinkedIn strategie is te zorgen dat je persoonlijke profiel én je bedrijfspagina helemaal op orde is. Dat is het fundament!

Meer informatie

Wil je van ons weten wat we voor jou kunnen betekenen op het gebied van LinkedIn? We assisteren je graag!