Na CO2 nu ook uw NOx footprint verlagen

Luchtkwaliteit: fleetowner be prepared!

Het verlagen van de CO2-footprint van het wagenpark is voor menig bedrijf allang geen vrijblijvende zaak meer. Het thema luchtkwaliteit (NOx en fijnstof) komt daar nu bij. Dieselgate maakt het actueel en straks moet er rekening gehouden worden met de nieuwe Europese tests die auto’s op daadwerkelijke uitstoot meten.

“Beleid maken om CO2-uitstoot te verminderen, is relatief makkelijk. Je hebt duidelijke waarden, de hele bijtelling is er omheen gehangen en alles is meetbaar. Stappen zetten op het gebied van luchtkwaliteit is lastiger, maar zeker niet minder urgent.” Dat zegt Bart Karhof van Toyota en Lexus importeur Louwman & Parqui. Hij geldt binnen de organisatie als specialist op het gebied van vergroening en luchtkwaliteit. Hij versterkt het fleetsalesteam als er van fleetowners vragen komen over de vergroening van het wagenpark. En die vragen gaan tegenwoordig verder dan alleen over het inkopen van lage bijtellingauto’s.

Werkelijk verbruik

Hoe zet je ‘luchtkwaliteit’ om in beleid? Dat is nu de uitdaging. Een eerste belangrijke stap bij fleetowners is dat men gebruik maakt van de werkelijke uitstootgegevens. Daarvoor kan bijvoorbeeld de tankcardgegevens van Travelcard gebruikt worden op www.werkelijkverbruik.nl. Maar ook daar richt men zich vooral op CO2-uitstoot. “Zet je het thema luchtkwaliteit op de kaart, dan kom je onvermijdelijk op discussie over de inzet van mobiliteit. Maar vooral ook op de inzet van diesels.”

Euro6-dieselmotoren

Die laatste categorie auto’s moet het ontgelden in de visie van Karhof. Waarbij dieselgate de ogen heeft geopend van menig ander, inclusief politiek en fleetowner. Uit diverse onderzoeken, waaronder die van TNO, blijkt dat de normen voor de NOx-uitstoot van diesels weliswaar steeds strenger worden, maar dat in de praktijk de diesels nog altijd hetzelfde uitstoten als 20 jaar geleden. Zelfs voor de nieuwe Euro6-dieselmotoren die onder de norm van 80mg/km moeten uitkomen geldt dat de uitstoot gemiddeld tussen 150 en 650 gram per kilometer bedraagt. Karhof: “NOx is al 20 jaar een probleem. De normen waaraan de motoren moeten voldoen zijn de afgelopen jaren met een factor zeven verscherpt, maar doen dus niets af aan de werkelijke uitstoot. Recent TNO onderzoek toont aan dat personenauto diesels tot 20x meer uitstoten in de praktijk dan tijdens de emissietest.

Keurmerk voor luchtkwaliteit

Het aandeel diesels bij fleetowners moet dus omlaag om serieus aan de slag te gaan met het thema luchtkwaliteit. Dat full hybrids een goed alternatief zijn, speelt Toyota – zo’n beetje de uitvinder van de hybride – natuurlijk in de kaart. Volgens gegevens van TNO blijkt dat hybrides met gemak kunnen concurreren met diesels met betrekking tot omslagpunt, kosten en CO2-uitstoot. “Op het vlak van NOx-uitstoot komt een diesel al helemaal niet in de buurt van een hybride. Een benzine-hybride stoot bijna geen NOx uit”, aldus Karhof.

The right car, at the right time at the right place

Dan maar alle diesels verruilen voor hybrides? Dat is volgens Karhof ook weer te simpel gedacht. Toyota gelooft in: The right car, at the right time at the right place. Maar met het afbouwen van het dieselaandeel maak je wel een eerste statement. Vervolgens moet je een beleid krijgen met duidelijke grenswaarden wat meet- en toetsbaar is. Enkele (onafhankelijke) marktpartijen zijn bezig met een soort keurmerk voor luchtkwaliteit, weet Karhof. Hoe dat er precies uit komt te zien, is nog niet duidelijk.

Plaats een Prius dus vooral niet in het hokje met plug-in hybrides

40% rendement

Dat zo’n beleid uiteindelijk in het voordeel van hybrides valt, is Karhof van overtuigd. Waarbij plug-in hybrides vooral niet moeten verward met Toyota full hybrids. Het rendement van die eerste is bijvoorbeeld afhankelijk van het laadgedrag – waarbij niet laden betekent: rijden op een ‘gewone’ benzine of dieselmotor in een extra zware auto. Een Toyota-hybride kan alleen functioneren in combinatie met de elektromotor. Op die manier heeft Toyota het rendement van de benzinemotor in de nieuwe Prius bijvoorbeeld weten op te krikken naar 40%. Normaal haalt een benzinemotor zo’n 25% rendement. “Voor fleetowners wellicht belangrijker: een hybride heeft een heel voorspelbaar brandstofverbruik. De Toyota en Lexus-hybrides passen beter in de categorie benzine en diesel. Plaats een Prius dus vooral niet in het hokje met plug-in hybrides”, aldus Karhof.

Fleetowner, be prepared!

De huidige milieuzones in de grote steden maken het thema luchtkwaliteit de laatste tijd al minder vrijblijvend voor bedrijven. De nieuwe Europese RDE test, waartoe onlangs is besloten, zet het thema helemaal op de kaart. Die test wordt volgend jaar al ingevoerd, NOx-uitstoot is daarin een vast onderdeel. Welke consequenties die nieuwe waarden gaan hebben, bijvoorbeeld op fiscaal gebied, is nog niet duidelijk. Maar de boodschap van Karhof is duidelijk: fleetowner, be prepared! “Met straks de vlaktax wordt de druk ten aanzien van het sturen op zuinige auto’s volledig verlegt naar bedrijven. Zonder maatregelen heeft dat effect op zowel de kosten als op de duurzaamheidsdoelstellingen van bedrijven.”