Nederlandse automobilist duurste uit in Europa

LeasePlan CarCost Index berekent maandlasten

Volgens de LeasePlan CarCost Index kost een benzineauto in Nederland gemiddeld 660 euro per maand en een dieselauto maandelijks 805 euro. In Duitsland liggen de maandlasten gemiddeld tussen de € 418 (benzine) en € 454 (diesel). Ook het Verenigd Koninkrijk en zelfs Zweden zijn goedkoper.

Wat die laatste landen betreft: in Engeland betaal je voor een benzineauto gemiddeld 600 euro en 630 voor een diesel. In Zweden liggen de bedragen op € 582 voor een benzine en € 576 voor een diesel. Tsjechië is een van de goedkopere landen: € 406 voor benzine, € 455 voor diesel.

De LeasePlan CarCost Index is een studie naar de eigendoms- en gebruikskosten van de auto in elf Europese landen. Het is voor het eerst dat alle kostenelementen van een auto op internationaal niveau zo gedetailleerd in kaart zijn gebracht, zegt de leasemaatschappij. LeasePlan putte voor de CarCost Index uit haar kennis en ervaring van haar eigen wagenpark.

Afschrijving en belasting

De jaarlijkse LeasePlan CarCost Index is een overzicht van de totale kostenelementen van een auto, en is gebaseerd op de totale kosten van een auto in het C-segment (20.000 km/jr, op basis van drie jaar). Per land is onder meer gekeken naar aanschafprijs, afschrijving, kosten voor reparatie en onderhoud, belasting- en brandstofkosten. Uit de studie blijkt dat een automobilist relatief weinig invloed uit kan oefenen op een groot deel van de kosten (70%), zoals afschrijving en belastingen. Afschrijving vormt de grootste vaste kostenpost (36%).

“De totale kosten tegen elkaar afzetten gaat verder dan het vergelijken van alleen de aanschafwaarde, brandstofkosten of een belastingtarief”, zegt Martijn Versteegen, marketingdirecteur van LeasePlan Nederland. “Je moet als speler de markten goed kennen, en inzicht hebben in onder meer verschillen in regelgeving.”

NOx en fijnstof

Binnen Europa zijn de brandstofkosten het hoogst in Italië. Dit komt vooral door het hoge BTW-tarief dat is ingesteld in verband met de economische crisis. Zwitserland is een nadrukkelijke uitschieter als het gaat om dieselauto’s. In dit land hanteert de regering al jaren aanvullende belastingen op deze brandstofsoort vanwege de hogere uitstoot van NOx en fijnstof. In Nederland ligt de prijs van een liter diesel juist significant lager dan de prijs van een liter benzine.

De CarCost Index is onderdeel van de jaarlijkse LeasePlan Mobility Monitor. De index analyseert en vergelijkt de totale eigendoms- en verbruikskosten van een populaire  auto in het C-segment in elf landen: België, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Polen, Spanje, Zwitserland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. De studie is door de leasemaatschappij uitgevoerd in het tweede semester van 2015 en zal jaarlijks worden herhaald.