Pakkende webteksten

Neem uw webteksten onder de loep

Bezoekers van je website lezen (of eigenlijk scannen) de tekst en klikken dan verder. Of niet.
De tekst op je website bepaalt grotendeels of deze goed gevonden wordt via zoekmachines én of de bezoekers de actie ondernemen die jij voor ogen hebt. Als er geen contactformulieren worden ingevuld of je producten worden niet besteld, dan is het goed om de webteksten even goed onder de loep te nemen.

En dan heb je een mooie website gemaakt of laten maken, je bereik vergroot, bezoekers naar de site getrokken en dan converteert deze niet… Wat doe je dan verkeerd?

Allereerst even dit! Je hebt verschillende soorten websites. We noemen ze op en geven voorbeelden om het te verduidelijken:

  • Verkoop sites (Wehkamp, Bol.com)
  • Branding sites (Honig, Coca Cola)
  • Publicatie sites (NOS, Nu.nl)
  • Lead generatie sites (KPN, advocaat.nu)
  • Informatie of dienstverlening (politie, brandweer)

Al deze websites hebben verschillende doelen (KPI’s) en de websites moeten ook allemaal op een verschillende manier worden opgebouwd en ingericht om de KPI’s te kunnen behalen. Zo richt je een webshop anders in dan een branding website of een publicatie site. Dat klinkt op zich logisch! Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Online marketing is heel breed, we beperken ons nu even tot pakkende webteksten.

Teksten die scoren

Iedereen heeft er wel eens van gehoord: SEO copywriting. Dit is het schrijven van webteksten die de lezer aanspreken. Je dient hierbij twee doelen. Ten eerste wil je dat in het grote aanbod van websites die van jou goed gevonden wordt. Ten tweede wil je dat de content die je aanbiedt de bezoeker van je website in de behoefte voorziet. De bezoekers van je website zijn immers (potentiële) klanten en je weet, klanten zijn nog altijd koning! SEO teksten maken is echt niet meer wat het vroeger was. De tijd dat je weg kwam met een paar landingspagina’s waarin je een aantal keer de zoekwoorden herhaalde is echt voorbij. Natuurlijk spelen landingspagina’s met keywords nog steeds een rol, maar belangrijker is dat je relevante en verse content blijft schrijven. Google zet de gebruiker op de eerste plaats. En die gebruiker moet op een zo prettig mogelijke manier de juiste informatie vinden. Hier heeft Google verschillende tools en algoritmes voor ontwikkeld en die worden steeds geoptimaliseerd. Onze tip: denk bij alle beslissingen die je moet nemen over je website na of de gebruiker hier beter door geholpen wordt. Is het antwoord ja, dan is de kans erg groot dat dit door Google ‘beloond’ wordt. En dan moet je het dus zeker doen!

Content verbeteren

De vraag voor nu is dus of jouw website beter kan scoren als je de content optimaliseert?

We geven je even een korte opdracht om dit voor jezelf in kaart te brengen:

  1. Hoe staat het met de basisinformatie? Is de productinformatie bijvoorbeeld op orde? Staan alle eigenschappen van je producten duidelijk vermeld op je site? Denk hierbij aan de eigenschappen, functies, kleuren, gebruiksaanwijzingen en maten. Misschien kun je wel demonstratiefilmpjes maken, zodat de bezoeker van je website direct kan zien hoe je de producten kunt gebruiken. Alles om de bezoeker van je website zo duidelijk mogelijk te informeren en hiermee conversie te realiseren.
  2. Welke vragen heeft de bezoeker van je website? Worden deze beantwoordt met de teksten die op je website staan? Bekijk de website vanuit de ogen van de bezoeker. Of vraag anderen je website eens goed te bekijken. Is de opzet van je website logisch en biedt je optimale informatie en hulp?

Met deze opdracht kun je vast beginnen. En met kleine stappen optimaliseer je op die manier je website. Als je de smaak te pakken hebt en je ziet dat het werkt, dan kun je misschien wat grotere stappen zetten. Vind je het moeilijk om in kaart te brengen of weet je niet hoe je de webteksten moet verbeteren? Dan is het misschien goed om de hulp in te schakelen van een bureau.

Pak deze schrijftips nog even mee!

Goede webteksten informeren de gebruiker echt. Hoe schrijf je een goede webtekst? Een paar tips:

  • Stel de bezoeker van je website een vraag. Een triggerende vraag of probleemstelling stimuleert om verder te lezen.
  • Spreek de lezer persoonlijk aan. Gebruik ‘je’ of ‘u’ en voer dit consistent door. Als je persoonlijk wordt aangesproken dan voel je je sneller betrokken.
  • Zorg in een webtekst voor een gemiddelde zinslengte van 10 woorden. Van een beeldscherm lezen is moeilijker dan van papier.
  • Maak korte alinea’s van ongeveer 3 of 4 regels lang. Lange alinea’s lezen lastiger en door alinea’s te maken creëer je meer witruimte.
  • Werk met tussenkoppen en zorg dat deze pakkend zijn. De bezoeker kan dan makkelijker scannen en bovendien is het goed voor de vindbaarheid in de zoekmachines (H1 en H2).
  • Gebruik opsommingen om je lezer in een oogopslag een overzicht van de informatie te geven.
  • Maak de pagina en de informatie luchtiger door afbeeldingen te plaatsen.

En dan nog even een inkoppertje…

  • Schrijf foutloze webteksten! Niets zo ergerniswekkend als spel- of stijlfouten.