Situationeel verandermanagement

De 3 soorten veranderleiders in verandermanagement

Consultant en onderzoeker Brad Power stelt dat verandering de enige constante is. Iedere organisatie heeft leiders nodig, met ervaring in verandermanagement, die medewerkers laten zien hoe ze met die veranderingen moeten omgaan en hoe ze alle uitdagingen het hoofd moeten bieden.

Volgens Power zien organisaties over het hoofd dat er verschillende soorten uitdagingen zijn. En iedere uitdaging vraagt om een ander soort verandermanager en manier van verandermanagement. De opleiding en training van verandermanagers moet daarop aangepast worden. Volgens onderzoek van Power zijn er drie duidelijk te onderscheiden uitdagingen die ieder om een ander soort verandermanager (leider) vragen. Dit wordt situationeel verandermanagement genoemd.

De transformationele leider

De eerste uitdaging van verandermanagement is om mensen te helpen bij het begrijpen van hun omgeving en hen te motiveren om daarop te reageren. Transformationele leiders bepalen de context en inspireren. Zij starten met ‘een foto’ van de klant die persoonlijk is en emoties oproept. Vervolgens worden middelen vrijgemaakt om die klant tevreden te maken en te houden. Deze leiders inspireren door emoties van medewerkers aan te spreken. Zij benadrukken de bestaansreden van de organisatie en bepalen doelstellingen die hierbij aansluiten. Zij verbinden, vertellen waarom je doet wat je doet, luisteren en stimuleren gewenst gedrag.

De innovatie-initiator

De volgende stap is het herkennen van de specifieke tactieken die nodig zijn om het beeld dat de transformationele leider heeft geschetst in te vullen. De innovatie-initiator identificeert verbeteringen van de klantervaring en mobiliseert de organisatie om die verbeteringen door te voeren. Deze leiders zien het grotere geheel, maar zijn realistisch over wat de organisatie aankan. Ze opereren op basis van feiten en ervaring. Ze zijn pragmatisch, opportunistisch en weten hoe ze een gevoel van urgentie moeten aanwakkeren in hun team. Ze managen invloed. Ze zoeken uit wie geraakt wordt door verandering, wat deze personen motiveert en hoe zij deze personen betrokken kunnen houden.

De innovatiemanager

De laatste uitdaging: opvolgen. Innovatiemanagers voeren de verbeteringen door. Tegelijkertijd ontwikkelen zij medewerkers en houden hen betrokken. Innovatiemanagers zijn projectmanagers die progressie monitoren, experimenten in de gaten houden en quick wins verspreiden binnen de organisatie. Innovatiemanagers zorgen ervoor dat hun initiatieven aansluiten bij andere initiatieven binnen de organisatie. Ze helpen andere leiders en managers door tools beschikbaar te stellen en zorgen ervoor dat iedereen het gevoel heeft bij te dragen aan het succes van de organisatie.

xpw-veranderkunde-cta-3 (1)

Hoe kunnen we deze verschillende ‘change agents’ ontwikkelen?

Kijk voor het ontwikkelen van innovatiemanagers eerst naar hun competenties en biedt vervolgens ontwikkeling op maat. Innovatiemanagers hebben een redelijk gestructureerde rol. Van alle drie de rollen is deze rol het meest wetenschappelijk. Het ontwikkelen van deze managers is wat traditioneler: definieer een competentiemodel, kijk welke competenties bij de manager nog ontwikkeld moeten worden en stel een ontwikkelplan op.

Voor transformationele leiders en innovatie-initatoren is een meer ongestructureerde benadering gewenst: mensen ontwikkelen zich on the job. Beide rollen zijn minder gestructureerd. Het draait meer om het aannemen van goede mensen en het ondersteunen bij hun zelfontwikkeling.

Bij het ontwikkelen van change agents gaat het principe ‘one size fits all’ niet op. Er zijn verschillende soorten change agents nodig. Bepaal dus eerst aan welke soort change agent(s) behoefte is en stem daar de ontwikkeling van change agents op af.

 

Bron: Harvard Business Review