Social Media uitbesteden ja of nee?

Social Media biedt ondernemers kansen. Maar het kost ook veel tijd!

Tijd kun je net als geld maar één keer uitgeven. En dus ga je er spaarzaam mee om. De uren die je besteedt aan het plaatsen van content en het verkrijgen van likes en volgers, kun je niet besteden aan het uitvoeren van je core business. En daar wringt de schoen… Want om succesvol te zijn kun je eigenlijk niet meer zonder. Hoe kun je dat dus het beste aanpakken? 

Social Media uitbesteden?

Drie opties:

  1. Je doet niet aan social media
  2. Je houdt zelf je social media kanalen bij en draait veel overuren
  3. Je besteedt het beheer en onderhoud van social media uit

De eerste is optie is eigenlijk geen optie. Het is ondenkbaar dat ondernemers en bedrijven niet online aanwezig en zichtbaar zijn. Uitzonderingen daargelaten. Wil je succesvol zijn, klanten vinden én behouden, omzet genereren, aan je merk bouwen  etc.? Dan kan een mooie en functionele website en de inzet van social media niet ontbreken.

Toch durven veel ondernemers het niet aan om het beheer en onderhoud van social media over te laten aan een externe partij. Dus wordt er vaak gekozen voor de tweede optie.

De gevolgen zijn soms groter dan vooraf gedacht:

  • Stress
  • Lange werkdagen
  • Geen focus meer op core business
  • Werk-privé uit balans
  • Ontevreden klanten
  • Etc etc.

Kortom, de tijd en energie die het kost moet niet onderschat worden. Een onvoldaan en onzeker gevoel ligt op de loer. Ben je niet juist voor jezelf begonnen omdat je graag wilde doen waar je goed in bent én blij van wordt? Dat is dus het probleem voor veel ondernemers. Het gekke is dat veel randzaken worden uitbesteed, denk aan de administratie en leadgeneratie. Maar hulp inschakelen voor social media daar wordt nog vaak niet aan gedacht. Of durft men niet?

Werken met social media is echt fantastisch, de mogelijkheden voor het vergroten van je netwerk en het creëren van new business zijn legio. We zetten even op een rijtje wat je allemaal kunt met social media:

  • branding
  • campagne voeren
  • klantenservice / webcare
  • buzz creëren
  • netwerk vergroten (likes / followers)
  • vacatures uitzetten

De diverse social media kanalen zijn prima tools met legio mogelijkheden en toepassingen die je als bedrijf kunt inzetten voor verschillende doeleinden. Je optimaliseert de klantenbinding door online aanwezig te zijn, je kunt wedstrijden en acties op touw zetten, kortingen geven of speciale aanbiedingen doen, de conversatie aan gaan, maar je kunt sommige kanalen ook inzetten als verkooppunt of klantenservice. Social media zijn voor vrijwel elk bedrijf in te zetten. Of je nu paardenfluisteraar of eigenaar van een kledingwinkel bent. Iedere onderneming kan online succes vinden!

Hoe fijn is het om je eigen social media assistent te hebben! Iemand die voor én met je werkt om het beste uit online mogelijkheden te halen. Een partij die het plaatsen van posts, tweets en blogs van je overneemt. Die mooie passende afbeeldingen en zelfs video’s voor je maakt. Alles om je beter vindbaar te maken en je conversie te verhogen. Tegen een scherp tarief wordt je op social media vlak compleet ondersteund en heb je weer tijd om je bezig te houden met je hoofdtaken.

Social media kun je écht op een succesvolle manier outsourcen! Maar denk wel aan een aantal cruciale zaken om het te laten slagen en het niet tegen je te laten werken. Zorg voor:

  • Een goede samenwerking tussen ondernemer en externe partij
  • Aanwezigheid of het opzetten van een goede strategie
  • Consistente merkcommunicatie
  • Overzicht en inzicht door te werken met een contentkalender
  • Periodieke evaluatie, rapportage en bijsturing