Top 10 zuinige auto’s met werkelijk verbruik

Grote verschillen in theoretisch en praktijkverbruik

Meerdere malen per jaar ververst ANWB en Natuur & Milieu de lijst met de top10’s van zuinige auto’s. Vanaf dit jaar wordt de lijst opgesteld volgens het werkelijke praktijkverbruik. Dus niet meer volgens het normverbruik zoals vermeldt in de glimmende brochures van de autofabrikanten. Het verschil is fors.

Dat een auto in de praktijk meer verbruikt dan de opgave van de fabrikant, zal voor niemand een verrassing zijn. Maar dat het verschil ‘zo aanzienlijk’ kan zijn, verbaast menigeen. Zo blijkt het verschil tussen praktijk- en fabrieksverbruik bij de zuinigste auto’s in het NWB-overzicht meer dan 50 % te zijn. Het verbruik van de Peugeot 308 (middelgroot diesel) bijvoorbeeld blijkt in de praktijk geen 1 liter op 32,3 kilometer, maar 1 op 20,6. De Toyota Prius (middelgroot benzine) heeft een verbruik van 1 op 21,5 in plaats van het door de fabrikant opgegeven verbruik van 1 op 33,3.

Absolute nummer 1

Desondanks is de nieuwe uitvoering van de Toyota Prius de absolute nummer 1 onder alle voertuigen. Bijzonder, omdat de Prius als middelgrote benzineauto door zijn verfijning van de hybridetechniek zuiniger is dan de zuinigste diesel. De Prius heeft een verwachte praktijkverbruik van 1 op 21,5 kilometer en een bijbehorende CO2-uitstoot van 111 gram per kilometer. Een flinke vooruitgang in vergelijking met de vorige Prius.

De meest zuinige diesels zijn de kleinere Citroën C3, de DS3 en de Peugeot 208. Alle drie de voertuigen hebben een praktijkverbruik van 1 op 21,3 kilometer en een bijbehorende CO2-uitstoot van 125 gram per kilometer.

Het indicatie praktijkverbruik is gebaseerd op een formule van TNO en Travelcard. Deze formule is samengesteld na de analyse van een zeer grote hoeveelheid data over getankte liters per auto en gereden kilometers. Grondslag zijn de ritten van 290.000 zakelijke rijders.

Klik hier voor de top10’s in de verschillende klassen