Vergroot het pensioenbewustzijn: zeven tips

De pensioenregeling én werkgever in het zonnetje zetten

Dodelijk saai. Onbegrijpelijk. Straks niets meer waard. Zo denken veel werknemers over hun pensioen. En dat terwijl de werkgever flink investeert in een goede pensioenregeling. Wil een organisatie echt profijt hebben van deze kostbare arbeidsvoorwaarde, dan is pensioencommunicatie een must. Zeven communicatietips om de pensioenregeling én de werkgever in het zonnetje te zetten. Stop het pensioenpessimisme!

Pensioenpessimisme? Onterecht!

De media staan al een paar jaar bol van de negatieve pensioenberichten. Dalende dekkingsgraden. Stijgende pensioenleeftijd. Beperking van de pensioenopbouw. Geen wonder dat medewerkers denken dat er van hun pensioen niets overblijft.

Toch is dat pensioenpessimisme grotendeels onterecht. Het Nederlandse pensioenstelsel is nog altijd een van de beste ter wereld. Bovendien hebben werknemers vaak veel keuzemogelijkheden. Zo kunnen ze hun pensioen aanpassen aan hun wensen en omstandigheden. Maar dan moeten ze zich wél in hun pensioenregeling (willen) verdiepen. En dat vraagt om extra communicatie-inspanningen van de werkgever.

Imago en werkgeversmerk

De wet geeft duidelijke (minimum)verplichtingen voor pensioencommunicatie. Werknemers krijgen dan ook geregeld brieven en e-mails van de pensioenuitvoerder. Hierdoor zien ze de werkgever, die de regeling aanbiedt en meestal flink meebetaalt, gemakkelijk over het hoofd. Door zelf actief met medewerkers te communiceren over pensioen, brengt de werkgever ook zijn eigen rol onder de aandacht. Niet alleen begrijpen medewerkers zo hun pensioenregeling en hun keuzemogelijkheden beter. Ze zien ook wat de werkgever allemaal voor hen regelt én betaalt.

Zo draagt de investering in deze onmisbare arbeidsvoorwaarde bij aan een positief bedrijfsimago en sterk werkgeversmerk.

Pensioenbewust in zeven tips

Pensioenbewustzijn creëren vraagt om voortdurende, creatieve communicatie. Centraal staan informatie en kanalen die aansluiten bij de belevingswereld van de medewerker:

  1. Begin met luisteren

Pensioencommunicatie bestaat vaak vooral uit zenden. Maar hoe weet je of je boodschap medewerkers aanspreekt? En of ze deze begrijpen? Begin dus met luisteren: vraag medewerkers waar ze behoefte aan hebben. Zo kun je zorgen voor informatie op maat.

  1. Schep ruimte voor dialoog

Medewerkers worden pas echt geactiveerd als je ze uitnodigt om mee te denken en mee te praten. Bied ze actief mogelijkheden aan om ideeën uit te wisselen. Dit kan in een gesprek, maar ook sociale media zijn hiervoor bij uitstek geschikt. Een aansprekend, prikkelend berichtje krijgt al snel reacties!

  1. Maak het concreet en relevant

Met abstracte informatie verlies je direct de interesse van medewerkers. Grijp concrete gebeurtenissen aan voor pensioencommunicatie. Denk aan life events, zoals een huwelijk, geboorte of promotie. En werk met what if-scenario’s om risico’s en kansen inzichtelijk te maken.

  1. Zorg voor ruggengraat

Zorg dat je duidelijke schriftelijke informatie verstrekt. Dit is de ruggengraat van je communicatie. Werknemers kunnen de informatie altijd teruglezen. En je kunt er in alle andere communicatie-uitingen naar verwijzen. Deze informatie hoeft zeker niet zakelijk, grijs en saai te zijn.

Zorg voor aansprekende, praktische informatie met prikkelende voorbeelden en kleurrijke afbeeldingen!

  1. Blijf die boodschap herhalen

Wil je medewerkers blijven prikkelen en activeren, dan moet je blijven communiceren. Verspreid je boodschap via diverse kanalen en media. Door onderling te linken en verwijzen, zullen de uitingen elkaar versterken en aanvullen.

  1. Breng het speels

Pensioen saai? Het hangt er maar vanaf hoe je het brengt! Juist een onderwerp als pensioen vraagt om creatieve communicatie. Breng je boodschap speels en prikkelend, bijvoorbeeld met een ludieke workshop of pensioenspelletje bij de borrel.

Zo doorbreek je de desinteresse en gaat pensioen leven.

  1. Werk samen met deskundigen

Wil je werken aan pensioenbewustzijn én de rol van de werkgever voor het voetlicht brengen? Dan kun je de communicatie beter niet aan de pensioenuitvoerder overlaten. Maar je hoeft het ook niet helemaal zelf te doen.

Laat je adviseren en bijstaan door deskundigen voor het beste resultaat. Denk aan een pensioendeskundige en een communicatiedeskundige: een optimale kennismatch!

Tip! Meer weten over effectieve pensioencommunicatie?
Download gratis onze whitepaper Stop het pensioenpessimisme hieronder