Wat is goed opdrachtnemerschap?

Wat maakt een gouden huwelijk en een succesvolle scheiding?

Opdrachtnemerschap gaat over veel meer dan goed zijn in je vak. Aan de ronde tafel in de monumentale stijlkamer van een oud handelspand aan de Herengracht in Amsterdam schoven tien professionals aan voor een gesprek over de vraag: ‘Wat is goed opdrachtnemerschap?’ Het gaat erom de juiste vragen te durven stellen en over kritisch zijn. Over voorbij de grenzen van de opdracht heen kijken, maar bovenal over de relatie. Van de eerste ontmoeting tot de succesvolle scheiding.

De datingfase in goed opdrachtnemerschap

Als de zoektocht naar de juiste kandidaat via een online datingplatform zou verlopen, welke eigenschappen zet je als organisatie dan in het zoekprofiel? ‘Vakbekwaam’, ‘prettig in de omgang’, ‘energiek’? De eerste fase is onzeker én spannend. Wie weet is dit het begin van een nieuwe relatie. Of zien jullie elkaar nooit meer? Marien Kwant, senior consultant bij AIM4 Interim Management zit met zowel de zelfstandige interim- professional áls de opdrachtgever aan tafel: ‘Natuurlijk is iemands track record belangrijk, maar de uiteindelijke keuze wordt door de opdrachtgever vaak gemaakt op basis van een onderbuikgevoel; zitten opdrachtgever en professional op dezelfde golflengte? Matchen hun waarden en normen?’ Richard de Vries, mede-eigenaar en consultant bij Immens Interim Management & Finance: ‘Als organisatie hebben we een pro el van een kandidaat in gedachten. Maar we moeten eerst een paar stappen terug. We willen weten wat het doel van de opdracht is; welke problemen we willen oplossen.

Uiteindelijk distilleren we daaruit het pro el van de interim-manager waar de organisatie behoefte aan heeft.’ Een heldere opdrachtbeschrijving geeft alle partijen bovendien duidelijkheid over de verwachtingen. De Vries: ‘Kan de interim-manager het probleem van de opdrachtgever oplossen binnen de randvoorwaarden? En krijgt hij genoeg tijd, geld en bevoegdheden om knopen door te hakken?’ Kwant: ‘Een goede interimmer zorgt ervoor dat een organisatieverandering niet alleen uit de koker van de directie komt maar dat deze breed gedragen wordt binnen de organisatie.’ De Vries: ‘Daarin speelt de opdrachtgever ook een rol. Hij moet als een ambassadeur het pad effenen zodat de opdrachtnemer de opdracht goed kan uitvoeren.

A match!

Hoe creëer je samen een gouden huwelijk en een even succesvolle scheiding? Want, daar zijn de meesten aan tafel het wel over eens, een échte interimmer is als een bij die honing verzamelt en al vliegend van de ene naar de andere bloem de stampers met kennis bestuift. ‘Interimmers brengen kennis en nemen weer kennis mee. Die kennis en ervaring moeten zich vermengen met die van het bedrijf. Niet pas als de interimmer op het punt staat weer te vertrekken, maar vanaf het begin’, aldus Virco van de Voort, category-manager Inhuur Personeel bij BAM. Bram van Beetz, directeur Client Solutions bij Yacht: ‘Je hebt goede voetballers én sterspelers. Die tweede categorie laat ook teamleden beter spelen.’

Frank Kwakman, hoogleraar aan Nyenrode en directeur van het Professional Services Institute: ‘Ging het er in de markt van 2002 nog om dat je als externe professional kennis naar binnen bracht die de organisatie niet had, in de markt van 2016 gaat het er veel meer om dat je impact hebt.’ Een goede opdrachtnemer kijkt dan ook voorbij de grenzen van zijn vakkennis, hij weet wat er in de gehele organisatie speelt. Kwakman: ‘Hij staat middenin de business van de klant, maar kan er ook buiten stappen als dat nodig is. Goed opdachtnemerschap gaat juist ook over de verbinding tussen de binnenwereld en de buitenwereld.’

En dan dat andere veelgehoorde relatieadvies: blijf praten. Joop Vorst, interim-manager: ‘De kern van goed opdrachtnemerschap is dat de interimmer zorgt voor een open dialoog met zijn opdrachtgever. Te veel interim-managers beschouwen hun opdrachtgever maar als een sukkeltje die het toch niet begrijpt.’ Tegengas geven, je opdrachtgever challengen, daar gaat het om. Als je durft. Want hoe win je het vertrouwen van je opdrachtgever
om te benoemen wat benoemd moet worden? Doe je wat de opdrachtgever van je vraagt of durf je ook te zeggen dat de organisatie eigenlijk ergens anders behoefte aan heeft? ‘Ook als dat betekent dat ze misschien niet naar jou op zoek zijn?’ vraagt Patricia Becker oprichtster van onder andere Career Generators en lid van het kernteam van ZiPconomy zich af. ‘De interimmer moet nieuwsgierig genoeg zijn om uit te zoeken wat het werkelijke probleem is en heeft het lef om de juiste vragen te stellen.’

Het volledige artikel is eerder gepubliceerd in ‘Management & Consulting, 2 2016’ 

 

Download het volledige artikel via de knop download bijlage