Werk áán je bedrijf

Brookz: brengt succesvolle bedrijfsovernames drie stappen dichterbij

Als ondernemer je zaak op orde hebben is meer dan alleen zorgen dat je operationele bedrijfsprocessen goed draaien. Het multimediale platform Brookz helpt ondernemers om bedrijfsovernames en andere strategische mutatiemomenten tot een succes te maken.

Strategische mutatiemomenten

Peter Rikhof en Floyd Plettenberg gebruiken het begrip meermaals in hun gesprek met Hét Ondernemersbelang. Het dekt het essentiële moment in een ondernemersleven dat het eigen bedrijf wordt verkocht of dat een bedrijf wordt gekocht. Maar het omvat ook andere stappen, zoals het aantrekken van financiering of het zoeken naar een geschikte zakenpartner om de groei van het eigen bedrijf mee aan te jagen. Dat laatste element bleek eveneens funderend voor de relatie tussen Rikhof en Plettenberg zelf. Rikhof had
al het een en ander op zijn conduitestaat staan: zo richtte hij het succesvolle ondernemersmagazine Sprout op, waarvoor hij jaren als hoofdredacteur werkte. “In die tijd werd mijn belangstelling voor bedrijfsovernames gewekt en rijpte het plan om daar zelfstandig mee verder te gaan.” Dat idee, plus de opgebouwde ervaring en het netwerk van Rikhof in de markt van zakelijke media, hielpen hem om in 2007 Brookz, het multimediale platform voor bedrijfsovernames, te starten.

Plettenberg bracht, toen hij vorig jaar als partner toetrad, ook de nodige expertise aan boord. Het ondernemerschap borrelde altijd al en tijdens zijn studie bedrijfseconomie startte hij zijn eigen detacheringsbedrijf. Na die studie zou
 Plettenberg zich bij corporate PwC bezighouden met finance en later met fusies en overnames. Daarnaast zou hij zich inhoudelijk nog wat zwaarder maken door het afronden van een postdoctorale opleiding finance (RC). “Toen de kans om met Peter samen te werken zich aandiende, was dat voor mij eigenlijk een no-brainer. 
Ik kende Peter al van Sprout, waar ik als student op geabonneerd was. Tevens deelde ik zijn passie voor bedrijfsovernames en zijn optimisme over groeikansen in de overnamemarkt. En dan praat je ook over een mutatiemoment; de kans om met Brookz door te groeien naar een volgende fase.”

Een ‘serial’ ondernemer denkt veel meer strategisch dan tot voor kort gebruikelijk was.

Waar is de groeiverwachting precies op gebaseerd? Rikhof: “Op het feit dat ondernemingen steeds sneller door hun groeifases gaan, met alle bijbehorende mutatiemomenten. En het gegeven dat ondernemers steeds jonger en vaker hun bedrijf verkopen. Uit
 eigen onderzoek blijkt dat in vergelijking met tien jaar geleden de verkopende ondernemer nu gemiddeld vijf jaar jonger is. We zien al ondernemers van in de dertig, begin veertig die hun bedrijf verkopen. Dat past in een trend dat ondernemers niet meer tot hun pensioen door blijven gaan met hetzelfde bedrijf. Of dat ze besluiten hun bedrijf alvast gedeeltelijk te verkopen aan een investeerder of zakelijk partner.” Plettenberg vult aan: “Je ziet steeds meer ‘serial’ ondernemers, ondernemers die gedurende hun carrière meerdere bedrijven starten of kopen en weer verkopen. Dat type ondernemer denkt veel meer strategisch dan tot voor kort gebruikelijk was. Het is niet alleen werken in het bedrijf, maar veel meer werken áán het bedrijf, om de meeste waarde toe te kunnen voegen. Het kan in dat licht ook zo zijn dat een ondernemer zijn bedrijf niet van de hand 
wil doen, maar naar groeifinanciering of naar een businesspartner zoekt om ‘the next step’ mee te zetten. Het aantal strategische mutatiemomenten, in allerlei verschijningsvormen, neemt dus drastisch toe.”

Strategische netwerk

Brookz faciliteert het MKB én MKB-plus rond die momenten. Oftewel; bedrijven met een omzet van
 0,5 tot 30 miljoen en in sommige gevallen meer
dan 250 werknemers. “Wij bieden als multimediaal platform allereerst het strategische netwerk waaraan ondernemers behoefte hebben. Maar niet alleen ondernemers. Ook andere belangrijke stakeholders zoals informal investors, fusie- en overnameadviseurs en participatiemaatschappijen, zijn aangesloten bij ons netwerk. In totaal beslaat de Brookz-community ruim 10.000 leden. Door al die partijen online bijeen te brengen, voorzien we ze van een strategisch netwerk waarin informatie en proposities worden gedeeld en kansen op deals aanzienlijk worden vergroot.”

Naast dit online netwerk vinden ook regelmatig fysieke ontmoetingen plaats tijdens de events die Brookz organiseert. Tweemaal per jaar is dat de Nationale Overname Dag waar elke keer weer circa 200 ondernemers elkaar ontmoeten. Rikhof: “Het gaat naast het netwerken ook om kennis en ervaring die 
we aanbieden via praktische workshops en boeiende sprekers. Ondernemers bijvoorbeeld die hun bedrijf succesvol hebben verkocht of in dat proces juist ergens tegenaan zijn gelopen, vertellen daarover. Daarnaast is het Fusie & Overname Jaarcongres dé jaarlijkse ontmoetingsplek voor alle dienstverleners die professioneel bij overnames en financiering betrokken zijn.” Tevens brengt Brookz een 
goed gelezen en door ondernemers zeer gewaardeerd eigen magazine uit. “Dat biedt 
een mogelijkheid om informatie weer iets
 anders over te brengen, met veel aandacht
voor de emoties die vaak een belangrijke rol spelen bij dit soort processen”, zegt Rikhof.

Online platform, events en het magazine; het
zijn de drie hoofdingrediënten van de succesvolle mutatiemomenten die Brookz faciliteert en zo drie stappen dichterbij brengt. Steeds meer ondernemers en betrokken professionals zien Brookz als hun strategische netwerk, waarin ze op de juiste momenten de juiste mensen kunnen vinden. En waar ze bovendien relevante proposities en informatie vandaan halen. Niet voor niets is Brookz het 
grootste en meest gebruikte overnameplatform van Nederland.