Werkgeluk als bedrijfsstrategie

Een gelukkig mens presteert beter

In de bestuurskamer van menig bedrijf worden de discussies steeds kleurrijker dankzij de bijdragen van de nieuwste leden van de C-Suite, zoals
de Chief Happiness Officer, de Chief Engagement Officer en de Chief Wellness Officer. Leuke titels, maar wel met een serieuze inhoud. In het huidige digitale tijdperk waarin technologie in een razend tempo onze werkomgeving beïnvloedt en verandert, is het immers van vitaal belang om medewerkers centraal te (blijven) stellen.

Een gelukkig mens presteert beter en is meer betrokken, creatiever en ondernemender. Dit is inmiddels al door diverse wetenschappelijke onderzoeken aangetoond, waarbij zelfs blijkt dat een ‘happy mood’ heel snel viraal verspreid wordt door het bedrijf. Uiteindelijk is dit zichtbaar in een positief bedrijfsresultaat, met minder ziekteverzuim en verloop (en daarbij behorende kosten), meer productiviteit en innovatie, betere verkoopresultaten en tevreden klanten. Kortom, wordt het niet eens tijd om werkgeluk als een serieus onderwerp op de bedrijfsagenda te zetten?

Wellbeing@work

In 2010 lanceerde Atos wereldwijd Wellbeing@work, een initiatief met als doelstelling om een bedrijfsomgeving te creëren waarin medewerkers optimaal kunnen presteren. Dit interne transformatieprogramma werd gekenmerkt door een geïntegreerde aanpak, waarbij niet alleen naar de fysieke werkomgeving werd gekeken en de gereedschappen die je nodig hebt om je werk optimaal te verrichten, maar ook naar waardering en erkenning, ontwikkeling, nieuwe leiderschapsstijlen en organisatiestructuren, sociale betrokkenheid, mobiliteit, diversiteit en vitaliteit. Een heel pakket dat niet langer uitsluitend het domein is van de HR-afdeling, maar meerdere vakgebieden raakt. Denk daarbij aan facilitymanagement, IT, communicatie, CSR en sales. Een rol als Chief Happiness Officer zou bijvoorbeeld heel goed kunnen helpen om samenwerking tussen deze functies te bewerkstelligen.

Tijdens de lancering van het Wellbeing@work-programma binnen Atos, waren de cynische reacties niet van de lucht. In een bedrijf met meer dan 50.000 medewerkers van wie zeventig procent man en ICT’er is, verwachtte men meer van de nek- en schoudermassages dan dat het programma impact zou hebben op het bedrijfsresultaat. Inmiddels zijn we zes jaar verder en is zowel de omzet als het aantal werknemers verdubbeld. Natuurlijk is dit niet uitsluitend het gevolg van het Wellbeing@work- programma en heeft een combinatie van factoren, inclusief de acquisitie van een aantal bedrijven, hier een positieve bijdrage aan geleverd. Wellbeing@work staat echter centraal in onze bedrijfsstrategie en dit is vooral belangrijk in een snel veranderende werkomgeving waar vraagstukken rondom steeds ouder wordende (en langer werkende) medewerkers, robots op de werkvloer, mobiliteit en flexibel werken op de agenda staan.

Werkgeluk brengt succes

Welzijn en werkgeluk zijn de verantwoordelijkheid van iedereen binnen de organisatie; van management tot medewerker, iedereen heeft hierin een rol te vervullen. Maar waar begin je en hoe stel je een succesvol programma op?

Een geïntegreerde aanpak

Veel bedrijven hebben al diverse initiatieven lopen, en dat is positief. Door ze met elkaar te verbinden en een overkoepelend programma neer te zetten versterk je de impact, versnel je de implementatie en uiteindelijk ook de resultaten.

Formuleer doelstellingen

Vaak is het gebrek aan heldere doelstellingen en KPI’s de oorzaak van het niet serieus nemen van werkgeluk of welzijnsinitiatieven. Stel heldere KPI’s
op en toets tussentijds de status. Met real-time
‘mood’-apps kun je dagelijks de stemming van je teamleden toetsen en snel reageren op mogelijke problemen. De jaarlijkse ‘Great Place to Work’- competitie is ook een handig instrument om de organisatie te mobiliseren en verbetergebieden in kaart te brengen.

 

Het volledige artikel is eerder gepubliceerd in ‘Management & Consulting, 2 2016’ en kan compleet worden gelezen via de downloadfunctie, boven en onderaan deze pagina.