Wil jij die omzet wel?

Ben jij in staat om nieuwe OMZET te definiëren?

Wil jij die omzet wel? Wat een rare vraag Gerard! Ik ben allang blij dat ik er omzet bij kan krijgen! Toch zit er meer achter deze vraag, dan dat je misschien in 1e instantie zou denken! Wat dan, lees maar…

Omzet kun je niet in je zak steken!

Regelmatig worden wij als Ondernemers overstelpt met e-mails van allerlei “businesscoaches”, die ons willen doen geloven dat, als we dit, of als we dat gaan doen de omzet simpelweg binnenrolt!

We kunnen daarvoor seminars/webinars volgen van deze mensen, sommigen hebben 100.000+ boeken verkocht (hun website vermeld dat, een ander bewijs heb ik niet) en zij kunnen ons helpen om geen tekort aan omzet meer te kennen. Fantastisch toch, je haalt zo’n man of vrouw een periode binnen en de hele wereld legt de orders bij jou neer!

Helaas, onderzoek leert dat het enige waar veel van deze mensen goed in zijn, is het schrijven van de genoemde boeken en het organiseren van de trainingen/webinars, die dan blijkbaar gretig afgenomen worden door menig Ondernemer! Allemaal hopende op een oplossing van het omzettekort. De honger naar omzet wordt in het beste geval (tijdelijk) gestild, van hen die zoekende zijn! Enkel het is net als met eten, wanneer je niet elke dag eet, komt de honger terug!

Is dit de omzet die jij wilt hebben?

Mijn vraag is het best te vergelijken met een klein tussendoortje of snoep; We krijgen wat binnen, maar onze honger is niet echt gestild en ’s avonds gaan we weer snoepen.

Dat kan je ook overkomen met omzet die te weinig toegevoegde waarde voor de klant kent en daarmee uiteindelijk ook voor jezelf. Deze omzet, die vaak op prijs wordt binnengehaald, moet ergens (zeker in het ‘economische herstel’ waarin we nu nog zitten) anders worden weggehaald, waarbij deze keer jij de winnaar bent, maar de volgende x is het weer iemand anders!

Echt waardevolle omzet, die voor langere tijd de honger stilt, is die omzet die is ontstaan uit een nieuw product, een nieuwe bedrijfsactiviteit of een dienst. Omzet waarmee jij weer voldoende onderscheidend bent en jij voorlopig het omzettekort naar de achtergrond kunt drukken.

Helaas, en daar gaat het mis, zijn veel van deze “businesscoaches” niet in staat om met jou na te denken over die omzet die de echte honger stilt en elke dag voldoende te eten geeft. Mogelijk is men daarvoor zelf te weinig Ondernemer, maar zijn ze (enkel) goed in hun vak! (Daar is trouwens niks mis mee, maar het gaat er om wat jij nodig hebt!)

Wanneer we er echter niet voor gaan zitten, om na te denken over de ontwikkeling van nieuwe producten en/of diensten, dan blijven we ronddraaien in die cirkel die gewenste omzet heet. Wat zijn we druk met het maken van calculaties, waarbij in sommige bedrijfstakken, een lot uit de loterij dezelfde winstkans geeft als een offerte die wint.

Wil jij eens ideeën op doen, waar je in, of naast je bedrijf aan kunt denken om nieuwe wegen in te slaan en voorlopig geen gedoe meer te hebben met een tekort aan omzet? Dan is het wellicht goed om eens met een collega Ondernemer te gaan zitten, noteer alle wilde ideeën en ga daarna dan doorhalen tot de best passende nieuwe activiteit overblijft.

In bijgaand filmpje zie je hoe de wereldbevolking zich ontwikkelt en dat is belangrijke informatie voor jou!

Ik gebruik het ook voor mijzelf, om mij een beeld te kunnen vormen van de toekomst en waar mogelijk nieuwe kansen ontstaan voor een bestaande activiteit dan wel de ontwikkeling van een nieuwe activiteit. Een voorbeeld wat ik op dit platform al eerder gebruikt heb zijn de aannemers / bouwers:

Bouwers hadden ook veel te laat in gezien, dat de woonbehoefte anders kwam te liggen. De crisis moest dat eerst duidelijk maken en daarop werden dan ook diverse woningontwerpen aangepast! Architecten zijn maanden aan het “opnieuw” tekenen geweest!

Deze boodschap kan heel veel voor je bedrijf en je eigen rol betekenen! Echter als Ondernemer pas je, je aan en speel je in op de juiste marktbehoefte, nu of straks! Of nog beter jij ontwikkelt een product en/of dienst waaraan de markt nog niet eens denkt!

Interessante tijden, ben jij in staat om nieuwe OMZET te definiëren?

Ben je klaar voor een dergelijke strategiesessie?