Ziekteverzuim verminderen? Start met HRM-beleid!

De administratieve rompslomp en kosten van langdurig verzuim verminderen

Iedere werknemer kan ziek worden. Over het algemeen is een werknemer snel weer aan het werk. Soms niet. Dan lopen kosten snel op.
Wie belt en betaalt u om uw verzuim te managen? Uw salarisadviseur, verzekeringsadviseur, verzekeraar, arbodienst, UWV, HRM-adviseur, bedrijfsarts of allemaal?

“Wilt u administratieve rompslomp en kosten van langdurig verzuim verminderen? Er zijn nieuwe mogelijkheden. Het kan beter en u kunt besparen,” aldus Harold Steunebrink, adviseur van Omnyacc Pensioen- en HRM-adviseurs.

Ziekteverzuim verminderen? Start met HRM-beleid!

“Gezonde, gemotiveerde versus verzuimende en ongeïnspireerde werknemers bepalen het rendement van uw bedrijf. Door wet- en regelgeving bent u als werkgever zelf financieel verantwoordelijk,” aldus Steunebrink. “Een arbopakket of een ziekteverzuimverzekering alleen, is een tijdelijke oplossing. Vroeg of laat betaalt u als werkgever de nota alsnog. Begin met HRM-beleid: afspraken over voorkomen en beperken van verzuim, een prettige werksfeer creëren, veilig werken, arbeidsvoorwaarden (rechten en plichten), beoordeling- en functioneringsgesprekken inclusief frequent verzuimgesprekken. Ook kunt u re-integratie vaak versnellen: start vanaf de eerste ziektedag. Sneller optreden levert u direct resultaat. Kijk wat uw werknemer nog wel kan, in plaats van wat hij tijdelijk niet kan. Niet iedereen beschikt over een interne HRM-adviseur of bedrijfsarts waarmee hij even snel kan klankborden. Dit is wel gewenst. Dit bieden wij. Dossieropbouw vanaf dag één is van groot belang, om claims te voorkomen en voor een snelle werkhervatting ”

Eén loket, één applicatie!

“Het viel ons op dat er geen dienstverlener is die één compleet pakket kan bieden waarbij werkgevers volledig worden ontzorgd. Meerdere en verschillende partijen bellen bij een zieke werknemer is echt te gek. Helemaal als deze partijen allemaal met een plan komen om het verzuim te voorkomen en apart administreren. Het kan anders. Via de salarisadministratie zijn wij in het bezit van vrijwel alle relevante informatie over uw medewerkers. Dit is uitgebreid met het complete pakket aan diensten en verzekeringen en gekoppeld aan één applicatie. Branchevervaging?

Nee, wij vergelijken onze nieuwe dienstverlening als de opkomst van de smartphone. Deze vervangt inmiddels ook 80% procent van alle gewenste communicatiemiddelen. Zo zien wij onze dienstverlening ook. Het is voor ons logisch, ook gezien de risico’s en kosten, om deze zaken centraal op te pakken voor onze klanten. Onze verwachting is dat we over een paar jaar niet beter weten.”

Regelmatig verzekeringen vergelijken

Jaarlijks wijzigen risico’s, verzekeringstarieven en uw wensen. Het kan snel zijn, dat uw verzekeringen niet meer passend zijn. Door risicomanagement en één loket dalen uw premies, betaalt u geen provisie en dalen uw beheerkosten.

“Neem periodiek uw verzekeringen onder de loep. Met onze Salaris- & HRM-onlinetool kunnen wij met één druk op de knop offertes aanvragen en afsluiten, bij verschillende verzekeringsmaatschappijen op het gebied van inkomens-, pensioen- en verzuim- verzekeringen. Onafhankelijk advies wordt schaars. Daarom zijn wij trots dat wij dit kunnen bieden. Bovendien zijn beheerkosten lager, omdat verzekeraars met deze tool direct inzicht krijgen in alle relevante cijfers van onze klanten. Waarom wij niet meer (schade) verzekeringen aanbieden? Dit is een bewuste keuze. Wij zijn gespecialiseerd in HRM, inkomen en arbeid. Wij willen ondernemers ondersteunen op vakgebieden waar we toegevoerde waarde kunnen bieden. Daar draait het bij ons om!”