Zorg dragen voor jouw investeerder!

Ik las in de krant dat we gingen uitbreiden!

Wanneer je na een (lange) zoektocht, zonder of met onze hulp, de juiste investeerder hebt gevonden, komen er bij het (verder) aansturen van jouw onderneming een aantal taken en verantwoordelijkheden bij!

Taken, verantwoordelijkheden, hoe klein of hoe groot je onderneming ook is, die overeenkomen met de taken van een bestuurder van een beursgenoteerde onderneming. Nee veelal hoeft het niet zo officieel als deze mensen dat wel moeten, maar wel met dezelfde doelstelling en dan hebben wij het met name over het informeren van je investeerders.

Het is niet wenselijk dat één of meerdere van jouw investeerders in de krant moeten lezen dat jij een vergunning hebt aangevraagd voor de uitbreiding van je pand of winkel en hij of zij weet van niks.

Logisch toch Gerard, daar heb je het toch over met je investeerders? Nou, zo logisch is dat altijd niet! Veel Ondernemers die een investeerder aan boord krijgen, werken al jarenlang alleen. Jawel, ze hebben wel medewerkers, maar vaak worden bepaalde besluiten toch thuis aan de keukentafel genomen!

En in veel gevallen heb ik ook wel gemerkt is het geen opzet, maar puur de jarenlange aanpak van, zo ga ik het doen! Dat is vanaf heden anders! Overigens hoeft dat helemaal niet vervelend zijn. Vanuit mijn eigen Ondernemerschap weet ik hoe éénzaam het soms kan zijn, zeker wanneer je besluiten moet nemen die een grote impact op je medewerkers, jezelf of op je bedrijf kunnen hebben!

Daar is ie weer, de juiste investeerder!

Hopelijk loop jij niet tegen die investeerder aan, die bij de eerste x dat jij iets vergeet te melden, daar meteen al een boel stampij over maakt. Hopelijk heb je iemand geselecteerd die heel goed weet en snapt dat jij jarenlang alleen geacteerd hebt. Voor de toekomst is dat met een investeerder aan boord wel iets om rekening mee te houden, daarom is een regelmatig overleg met je investeerder, afhankelijk van de situatie op dat moment dan ook een goede zaak. Is het crisis, dan is het dagelijks (telefonisch), is het een normale voortgang dan kan 2 wekelijks of maandelijks de juiste afspraak zijn. Dit zijn ook van die zaken die je met elkaar afstemt op het moment dat je van start gaat. De ene investeerder heeft namelijk meer behoefte aan informatie dan de andere investeerder. Ook is het soms een kwestie van, werkt iemand met zijn eigen geld of met geld van een ander, waar hij of zij ook weer verantwoording over moet afleggen.

Wat je vooral niet moet doen met of voor jouw investeerder!

Geloof me, veel van de mannen of vrouwen die jou geld ter beschikking stellen voor jouw onderneming, en dan praat ik niet over € 10 K, zijn volwassen genoeg om ook met minder leuk, of zelfs slecht nieuws om te gaan. Wanneer ze dat trouwens niet kunnen, dan horen ze zichzelf niet te presenteren als investeerder en is het beter dat hij of zij aandelen koopt van een beursgenoteerde onderneming. Echter, en niet alleen, na het Volkswagen schandaal zijn verrassingen ook daar geen verrassingen meer!

Dat betekent openheid van zaken, ook wanneer je die deal met een potentiële klant verknoeid hebt, of niet eerder hebt ingegrepen en nu te horen hebt gekregen dat de klant die jou nog zo had beloofd om te betalen, failliet is. Schade € 50 K.

Uiteraard zal een investeerder met jou daarover willen spreken, hoe heeft het zover kunnen komen, maar de juisteinvesteerder zal er samen met jou van willen leren, niet om jou daarmee aan te pakken. Zij weten drommels goed dat jij al moeite genoeg hebt om met die boodschap naar hun toe te komen en dat het een 2e x niet (langer) aan jou ligt. Dus openheid van zaken, de investeerder komt er vroeg of laat toch achter en als het aan daglicht komt, zonder dat het gemeld is, dan betekent het vaker een breuk in de vertrouwensrelatie. Simpel toch? Toch soms een grote hindernis voor bepaalde Ondernemers, je geldschieters vertellen dat je het hebt!

Je snapt nu wat we bedoelen met zorgen voor je investeerder?

Nee, zorgen is niet vasthouden aan het handje, lopen kunnen ze wel! Zorgen is betrekken, het delen van informatie die voor hen ook van belang kan zijn. Twijfel je of bepaalde informatie voor hun wel van waarde zal zijn? Dat hoor je snel genoeg, na enkele malen informatie van jou te hebben ontvangen die minder relevant is, zullen de professionals wel zeggen; Gerard, dat hoef je mij niet op te sturen!

Zorgen is ook iemand niet in de verlegenheid brengen in bijvoorbeeld de volgende situatie.

Het is logisch dat een investeerder een groter netwerk heeft dan jij (nu) nog hebt. Daardoor kan het voorkomen dat hij of zij met mensen praat, waarvan jij niet wist dat er een link lag met met de personen waarmee jij praat.

Wanneer jij, bijvoorbeeld tijdens een avondje stappen tegen een goede vriend zegt; Als ik morgen een goede koper vindt voor mijn bedrijf, dan denk ik erover om mijn aandelen te verkopen, terwijl daarvoor heb je nog met jouw investeerder gesproken over verdere uitbreiding, of misschien wel een acquisitie.
Wellicht kun je, je de volgende situatie dan wel voorstellen die zich aan kan dienen.

Jouw “goede” vriend, goed bedoeld spreekt daar de volgende dag, iedereen is weer bij de positieven, over met iemand anders. “Ik hoorde dat Gerard zijn bedrijf wilde verkopen”, is dat niet wat voor jou? De man of vrouw die geïnteresseerd is, gaat daarop in zijn buurt eens polsen of er geld vrij te krijgen is voor die overname! Je voelt hem al komen, dat is ook jouw investeerder.

Terwijl jij, onder het genot van een biertje, je even tegenover je vriend liet gaan, breng jij je investeerder in verlegenheid. Vervelend, het is wel op te lossen, maar een gewaarschuwd mens geldt voor 2 ! Zo zie je maar, zodra je aandeelhouders aan boord krijgt, krijg jij een zorgplicht.